Carlos Sainz: “Nieuwe Ferrari F1-bolide gedraagt zich in de windtunnel helemaal anders”

Ferrari
Ferrari

Ook bij Ferrari zijn ze in de windtunnel al volop aan het testen met de nieuwe wagen voor het seizoen 2024. Volgens Carlos Sainz gedraagt de nieuwe wagen zich helemaal anders dan de wagen van het voorbije seizoen.

De Ferrari SF-23 was nooit echte competitief genoeg om Red Bull te kunnen bedreigen in de strijd om de wereldtitel. De hoop bij Ferrari was er voorafgaand aan het seizoen wel maar uiteindelijk moest Ferrari tevreden zijn met de derde plaats in het kampioenschap en slechts één overwinning van Carlos Sainz in Singapore.

Het grote probleem van de Ferrari SF-23 was de onvoorspelbaarheid van zijn performance en vooral ook de wispelturigheid. Het ontbrak de rijders daardoor ook enigszins in vertrouwen maar volgens Carlos Sainz gedraagt de nieuwe wagen zich alvast opmerkelijk anders dan de SF-23.

“Ik denk dat we zullen moeten wachten tot we testen,” blikte Sainz vooruit naar komend seizoen en de nieuwe wagen voor 2024. “Ik denk dat het moeilijk is om in te schatten.”

“De wagen in de simulator gedraagt zich zeker en vast anders. Maar tot we 100 kilo brandstof in de wagen doen en met gebruikte banden rijden zal het onmogelijk zijn hoe de nieuwe wagen met de banden omgaat, hoe dat het ritme beïnvloed en hoe de racesnelheid beïnvloed wordt.”

“Dat zullen we pas weten wanneer we de wagen in Bahrein de baan op sturen. Ondertussen kunnen we ons in de windtunnel alleen maar focussen op het toevoegen van performance op de wagen en het proberen verbeteren van de wagen.”