Met zijn vierde plaats was Charles Leclerc na afloop van de GP van Bahrein redelijk tevreden. De updates op de wagen werken duidelijk en er is sprake van vooruitgang maar volgens Leclerc moet de Ferrari SF-25 meer downforce krijgen om sneller te kunnen gaan in de bochten en zo de kloof met McLaren te kunnen dichten.
“Ik denk dat we over het algemeen gewoon meer downforce nodig hebben, meer grip,” vertelde Leclerc toen hij terugblikte op de race. “Wat de balans betreft halen we het maximale uit de wagen momenteel, er zit niets meer in, ik heb gewoon nood aan meer grip om sneller door de bochten te kunnen gaan.”
“Tijdens de kwalificatie heb ik het gevoel dat we het wat kunnen verhullen, doen we wat trucjes. Maar eenmaal in de race betekent geen grip gewoon geen grip.”
“Er is meer degradatie dus dat is een sneeuwbal die je dan creëert eenmaal je in de race zit. Tijdens de race is het dan ook wat meer tricky.”
Desondanks was Leclerc tevreden met de vierde plaats, ook al finishte hij net naast het podium, maar er is volgens hem duidelijk sprake van vooruitgang.
“Ik ben ervan overtuigd dat we er uiteindelijk zullen geraken, maar hoe lang het zal duren, dat weet ik niet.”
Volgens Charles Leclerc is McLaren momenteel vooral door het bandenmanagement veel sneller dan de concurrentie.
“McLaren heeft een grote voorsprong op het vlak van het managen van de banden waardoor ze niet oververhit geraken. Ik denk dat we ons daarop als team moeten focussen op het vlak van de race, ze hebben op dat vlak voorsprong,” aldus Leclerc, die echter niet denkt dat McLaren vals speelt om die voorsprong te bereiken.
“Ik denk niet aan trucjes. Ik denk dat het downforce is en waarschijnlijk iets dat ze met de banden hebben kunnen doen.”
“Maar ik twijfel er niet aan dat alles legaal is ofzo. Met ’trucjes’ wil ik niet misbegrepen worden. Maar ze doen zeker en vast iets zeer goed met hun banden en ze slagen erin om de bandentemperatuur lager te houden dan al de andere teams.”