Charles Leclerc: “Ook ik heb mijn rijstijl serieus moeten aanpassen aan de SF-25”

Ferrari
Ferrari

Volgens Charles Leclerc heeft hij zijn rijstijl voor de Ferrari SF-25 aanzienlijk en meermaals moeten aanpassen. Hij heeft naar eigen zeggen een ‘extreme afstelling’ voor de SF-25 nodig om het potentieel uit de wagen te halen. Ook na zeven jaar als Ferrari-rijder heeft Leclerc zich dus moeten aanpassen en daarmee lijkt een argument dat Lewis Hamilton voor zijn mindere prestaties te verbloemen, namelijk dat Leclerc veel meer ervaring bij Ferrari heeft, meteen weggevaagd.

“Het is altijd zeer moeilijk om het gevoel van verschillende rijders te vergelijken, want wanneer je je niet op je gemak voelt dan is er altijd iets waarmee je meer worstelt dan de andere rijder, dat is waarom je niet zo snel als de andere bent,” aldus Leclerc op donderdag in Miami.

“Wat mezelf betreft, dit jaar zijn we redelijk extreem moeten gaan op het vlak van de afstelling om wat meer uit de wagen te kunnen halen. Ik heb het gevoel dat ik mijn rijstijl redelijk vaak en en veel heb moeten aanpassen om te voldoen aan de vereisten van deze wagen.”

Leclerc lijkt bij Ferrari in het voordeel door zijn jarenlange ervaring in het team maar de Monegask is het niet eens met het insinueren dat de SF-25 beter bij hem zou passen.

“Er zijn echter dingen die ik al zeven jaar bij Ferrari heb gezien, er zijn dan ook dingen die ‘natuurlijk’ voor mij zijn, na zoveel jaren bij het team besef ik dat niet, ook al heb ik het gevoel dat ik dit jaar op een redelijk andere manier rij, gewoon omdat de wagen een geheel andere afstelling vraagt en ook een andere manier van rijden.”

Leclerc moest naar eigen zeggen zijn rijstijl dus aanpassen aan de SF-25. Teamgenoot Lewis Hamilton moet zijn rijstijl na zijn overstap van Mercedes naar Ferrari ook aanpassen maar de zevenvoudig wereldkampioen ondervindt duidelijk meer problemen dan Leclerc.

“Ik ga uiteraard niet te veel in detail gaan maar het zorgt ervoor dat de wagen iets meer tricky om mee te rijden is, alles is iets meer op de limiet, dat is redelijk tricky om mee te rijden, zeker wanneer je tijdens de kwalificatie op de limiet gaat. Maar het is iets waarvan ik hou, dat heb ik altijd tijdens mijn carrière gedaan.”