Charlie Whiting geeft uitleg: “Stewards allemaal voor bestraffing Verstappen”

Volgens Charlie Whiting, wedstrijdleider tijdens de GP van de Verenigde Staten, was er onder de stewards unanimiteit wat betreft het geven van een tijdstraf aan Max Verstappen.

Vier tegen nul, dat was het verdict wat betreft het bestraffen van Max Verstappen voor het verlaten van de baan en het op die manier inhalen van Kimi Raikkonen enkele bochten voor het einde van de race.

Mika Salo, Garry Connelly, Radovan Novak en Dennis Dean, allemaal maakten ze deel uit van de FIA Stewards of the Meeting en allemaal spraken ze zich uit voor het geven van een straf aan Max Verstappen. Het werd uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden, een tijdstraf die er voor zorgde dat Verstappen niet derde maar vierde werd.

Er ontstond na afloop van de race veel commotie over de bestraffing maar volgens Charlie Whiting is het reglement erg duidelijk. Wanneer een rijder een blijvend voordeel verkrijgt dan moet er ingegrepen worden.

“Het verlaten van de baan is op zich geen misdaad,” aldus Charlie Whiting tegenover ‘Motorsport-Magazin’. “Wanneer een rijder dat echter doet dan moet hij op een veilige manier terug op de baan komen en geen blijvend doordeel verkrijgen, zo staat in het reglement.”

“Dat ‘blijvend voordeel’ is in dit geval bijzonder belangrijk. Er waren immers ook enkele andere voorvallen waarbij rijders tijdens de race, de kwalificatie en de oefensessies de limieten van het circuit niet respecteerden. Ze werden echter niet formeel door de stewards bekeken omdat er geen blijvend voordeel was.”

“De stewards oordeelden dat Verstappen een voordeel had, aangezien hij de bocht had afgesneden en hij duidelijk naast de baan reed en tegelijkertijd een andere rijder inhaalde,” aldus Whiting. “Voor hen was de beslissing op technisch vlak redelijk simpel, maar op emotioneel vlak niet want de beslissing moest erg snel genomen worden.”

Volgens Whiting kan de inhaalactie van Verstappen dan ook niet vergeleken worden met de pogingen van Daniel Ricciardo om Bottas in te halen.

“Ricciardo verkreeg geen blijvend voordeel door breed te gaan, hij was zelfs trager,” blikt Whiting terug op de strijd tussen Bottas en Ricciardo. “We moeten het redelijk pragmatisch aanpakken en de rijders ook laten racen.”

“Enkel wanneer het overduidelijk is dat iemand een voordeel heeft verkregen zullen de stewards erbij betrokken worden. Er waren redelijk wat situaties tijdens de race maar al de beschuldigingen dat er inconsistent wordt gehandeld berusten op niets.”

“De enige keer dat een rijder overduidelijk een voordeel verkreeg, werd die rijder ook daadwerkelijk bestraft,” besloot Whiting.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print