Chase Carey wil de Formule 1 jonger en diverser maken

De CEO van de Formule 1, Chase Carey, wil de sport een nieuw elan geven door het meer divers te maken en milieubewust, dat vertelt hij in een exclusief interview met ‘Yahoo!Sports.’


De Amerikaan wil een jonger publiek aantrekken door in te zetten op thema’s als diversiteit en milieubewustheid. Dat is een heel andere aanpak dan zijn voorganger, Bernie Ecclestone, die ooit stelde dat een jonger publiek hem helemaal niet interesseerde als ze niet het geld hadden om een Rolex te kopen.

“Bernie en zijn team verdienen lof voor wat ze gebouwd hebben,” aldus Carey. “Maar in de afgelopen jaren hebben ze een aantal van de dingen niet gedaan die noodzakelijk zijn om te concurreren in de wereld van vandaag, om het maximale eruit te halen.”

“Er waren aspecten van de sport die niet werden aangepakt,” zei hij. “Ik denk niet dat we genoeg energie in de evenementen hebben gestoken.

“Je moet blijven zorgen voor nieuwe energie, een nieuw perspectief. Als je stilstaat, ga je achteruit. Onze evenementen hadden geen frisheid.”

“Hier was een sport, een wereldwijde evenementen business, gepositioneerd voor succes. Het is een unieke onderneming”, vervolgt hij. “Maar ik dacht dat er dingen waren die niet gedaan konden worden om ze te versterken.”

Sinds Liberty Media de plak zwaait in de Formule 1 zijn er enorme inspanningen gedaan op het digitale vlak zoals onder andere een eigen streamingdienst en ze zijn veel meer aanwezig op de sociale media. Dat staat haaks op het beleid dat Ecclestone voordien voerde.

“Je bevindt je in een tijdperk waarin je met de fans in contact moet treden op een manier die ons nog niet eerder was voorgedaan, en dat begint waarschijnlijk met digitale media en sociale media,” legde Carey uit.

“Mensen lopen vandaag de dag rond met de televisie op zak. Je moet ze de mogelijkheden geven om dat te blijven doen.”

“Dat gaat over het volgen van de sport, de teams, de coureurs of de helden. Ze willen er dichter bij zijn en dat is geweldig. Ze willen het volgen op een manier die ze nog nooit eerder hebben gedaan.”

Carey wil benadrukken dat hij ook de oudere fans niet uit het oog verliest, getuige daarvan is de stijging van tien procent van de kijkers in 2018 die de F1 enkel via de TV volgen. Dat is opmerkelijk te noemen want in verschillende landen is de sport al achter de decoder verdwenen.

Op het vlak van de sociale media is de stijging het grootst in 2018 met maar liefst 53 procent ten opzichte van 2017. De cijfers van het voorbije seizoen moeten nog vrijgegeven worden maar Carey heeft er alle vertrouwen in dat dat goed nieuws zal zijn.

Een gebied waar de Formule 1 nog wel wat werk voor de boeg heeft is diversiteit, er moet nog een lange weg afgelegd worden eer we een vrouwelijke rijder op de startgrid zullen zien.

“We werken hard, met name aan de vrouwelijke diversiteit, maar echt op alle niveaus van diversiteit,” erkende hij. “We willen de diversiteit vergroten. We zijn er zeer publiekelijk mee bezig geweest. We hebben gezegd dat het een van onze belangrijkste doelstellingen is.”

“In de komende jaren hebben we de milieuproblemen geïdentificeerd als een kwestie die we gaan aanpakken, net zoals diversiteit dat is.”

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}