Christian Horner:” Dat is een fundamenteel probleem in Monaco”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner was de enige logische strategische keuze voor Max Verstappen om na zijn eerste pitstop zo lang mogelijk door te gaan en te hopen op een safety car of een rode vlag. Inhalen blijft immers een ‘fundamenteel probleem’ volgens Christian Horner en dat mochten heel wat F1-piloten gisteren inderdaad ondervinden.

“Ja, ik zou zeggen dat het een verbetering was. Het was op strategisch vlak interessanter,” aldus Horner na afloop van de GP van Monaco over de twee verplichte pitstops dit jaar.

“Het fundamenteel probleem is dat je hier niet kan inhalen, je mag zelfs drie à vier seconden trager rijden. Dat is het fundamenteel probleem. Het is specifiek voor dit circuit, dat weten we, het staat al 72 jaar op de kalender.”

Bij Red Bull besloten ze om Max Verstappen na zijn eerste pitstop zo lang mogelijk op de baan te houden en te hopen op een safety car of een rode vlag, aangezien dat zijn enige kans op de overwinning was. Helaas voor Verstappen en Red Bull kwamen die er niet.

“We gokten een beetje, met een start op de harde band was het altijd onze tactiek om lang door te gaan aangezien safety cars of rode vlaggen onze belangrijkste kans op de overwinning waren en soms gebeurt dat hier ook,” aldus Horner.

“Max reed dan ook een groot deel van de race aan de leiding maar het was één van de races in Monaco waarin iedereen zich redelijk goed gedroeg. Dus ja, na de eerste pitstop zaten we redelijk dicht bij Oscar Piastri.”

“Op een bepaald moment had hij wat een schuiver tijdens zijn tweede rondje na zijn pitstop maar we bleven best langszij. We besloten dan ook om te blijven doorgaan.”

Een strategisch logische gok maar zonder safety car of rode vlag resulteerde dat dus niet in een overwinning maar in de vierde plaats.