Red Bull-teambaas Christian Horner benadrukt dat de samenwerking met Ford helemaal anders is dan de deal waarover met Porsche werd onderhandeld.
Afgelopen vrijdag werd tijdens de voorstelling van de nieuwe RB19 trots aangekondigd dat Red Bull en Ford vanaf 2026 zullen gaan samenwerken en Christian Horner omschreef de samenwerking als “puur commercieel en technisch.”
Vorige zomer ontstond het gerucht dat Red Bull en Porsche de handen in elkaar zouden geslagen hebben, waarbij de Duitse autobouwer een aanzienlijk deel van Red Bull Technology in handen zou krijgen. Maar zoals we ondertussen al weten draaide dat op niets uit en vorige week werd bekend dat het Oostenrijkse team vanaf 2026 een samenwerking met Ford aangaat.
Maar de samenwerking met Ford zal er helemaal anders gaan uitzien, dat vertelde Christian Horner vrijdag.
“Het is een heel andere relatie dan wat er met Porsche is besproken. Dit is puur een commerciële en technische deal, dus er is geen uitwisseling van aandelen of deelname in het bedrijf.”
“Het is een heel eenvoudige overeenkomst waarbij we de mogelijkheid hebben om te delen en toegang te krijgen tot R&D, met name aan de EV-kant, en de ontwikkeling van technologische software en dergelijke te verkopen.”
“Dan de commerciële kant, met Ford zo dominant in de VS. Als commerciële partner helpt het ons om nog meer marktpenetratie te bereiken.”
De commerciële belangen zijn voor Ford uiteraard ook belangrijk maar de Amerikaanse autobouwer zal meer dan alleen zijn naam lenen aan het project. Er wordt ook gerekend op technische input en dan vooral op het vlak van de elektrische kant van het verhaal.
“Alles ligt op tafel, in die zin dat Ford Motor Company middelen beschikbaar stelt om hieraan bij te dragen, daar waar het waarde en voordeel toevoegt”, aldus Mark Rushbrook, Global Director van Ford Performance Motorsports.
“De eerste gebieden die zijn genoemd en waar we aan werken zijn zeker de batterijceltechnologie, de elektrische motor zelf, de besturing en de software. Ik verwacht zeker dat we fulltime werknemers in Milton Keynes zullen hebben maar nu nog niet.”
“We gaan niet alleen racen als marketingoefening, waar dan ook, en zeker niet in de F1.”
Maar Ford is natuurlijk ook niet blind voor de groei die de sport de laatste jaren laat optekenen en niet in het minst in de Verenigde Staten.
“De groei in de VS helpt zeker”, erkent Rushbrook. “Zoals we al zeiden, was het de combinatie van de technologie en de mogelijkheid tot tweerichtingsverkeer.”
“Het was de kans voor marketing, en de verbinding met diverse fans wereldwijd, maar ja, de specifieke groei in de VS heeft daar zeker aan bijgedragen, maar het was niet de enige reden.”
“En het is geweldig om meer races in de Verenigde Staten te zien, en drie heel verschillende races in drie verschillende delen van het land. Ik was vorig jaar op COTA en het was fantastisch.”
“Ik was er nog niet eerder geweest voor races. Het was een fantastische sfeer en gevoel, en het aantal fans daar, en de passie van die fans, het is belangrijk voor ons om daar deel van uit te maken.”