Christian Horner deelt steek uit naar Toto Wolff: “Waarschijnlijk moet ik hem bedanken voor de nieuwe technische richtlijn”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner deelde een steek uit naar Toto Wolff door te stellen dat hij de Oostenrijker misschien wel moest bedanken voor de nieuwe technische richtlijn die de FIA implementeerde in Spa om het porpoising-probleem aan te pakken.

Om iets aan het probleem te doen van de stuiterende F1-bolides implementeerde de FIA in Spa een nieuwe technische richtlijn. Ondermeer het meten van de slijtage van de bodemplaat van de F1-bolides moest er voor zorgen dat men de verticale bewegingen van de auto’s onder controle zou kunnen houden.

Mercedes is sinds het begin van het seizoen een van de grootste slachtoffers van het probleem en het is dan ook niet verwonderlijk dat ze als één man achter het invoeren van de nieuwe technische richtlijn stonden. De formatie uit Brackley had waarschijnlijk gehoopt om op die manier het verschil met Red Bull wat kleiner te maken.

Als we mogen verder gaan op de resultaten tijdens de GP van België heeft de ingreep van de FIA alvast niet veel zoden aan de dijk gebracht want Red Bull overklaste alles en iedereen. Volgens Christian Horner speelde de baan in Spa-Francorchamps wel in de kaart van zijn team.

 “Op het eerste gezicht zou ik waarschijnlijk Toto moeten bedanken voor de technische richtlijn!” aldus Horner met een kwinkslag na de race.

“In alle ernst, ik denk dat dit circuit naar onze sterke punten heeft gespeeld. We hebben een zeer efficiënte auto, we hebben een zeer goede afstelling gevonden en Max is gewoon in fenomenale vorm geweest sinds de allereerste ronde van de eerste oefensessie.”

“Uiteraard hebben we er strategisch voor gekozen om hier de straf te nemen en veertiende werd technisch gezien dertiende als startplaats met alle anderen.”

“Maar natuurlijk moest Max zich nog een weg banen door het peloton en dat deed hij heel efficiënt tijdens de eerste paar ronden, dus hij kwam veel sneller naar voren dan we ooit hadden kunnen verwachten en de zachte band leek in die stint ook voor hem te werken.”

“Daarna was het tempo dat we met Max en Checo hadden voldoende om Carlos voorbij te gaan en een van de meest dominante prestaties die we als team sinds 2010 of 2013 hebben neergezet, te scoren.”

Horner benadrukte ook nog dat Red Bull zich niet genoodzaakt zag om de afstelling van hun bolides aan te passen door de nieuwe regels van de FIA.

“Er werd veel van gemaakt en veel verwacht van die richtlijn, dus misschien heeft het anderen meer gekwetst dan onszelf,” voegde hij eraan toe. “Dus we hebben de manier waarop we de auto afstellen niet echt veranderd.”

“Het is duidelijk dat ‘grounding’ hier altijd een probleem is geweest vanwege Eau Rouge maar dat is niet uniek voor ons, dat is voor elk team hetzelfde.”