Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner begrijpen ze bij het team de problemen die er met de RB21 zijn maar zal het tijd vragen om de wagen te verbeteren. Grote vraag is echter of ze bij Red Bull die tijd van Max Verstappen ook zullen krijgen.
Red Bull staat momenteel slechts derde in het kampioenschap bij de constructeurs en kijkt al tegen een serieuze achterstand op wk-leider McLaren aan. Nog belangrijker is echter dat ook Max Verstappen steeds meer gefrustreerd raakt over de RB21, de F1-bolide van Red Bull.
Het was tot dusver, ondanks de overwinning van Max Verstappen in Japan, een problematische start van het seizoen voor Red Bull. Daarbij lijkt een discrepantie tussen de resultaten in de windtunnel en die op het circuit aan de basis te liggen van de problemen, iets waarmee andere teams in het verleden ook al geconfronteerd werden en dat niet eenvoudig op te lossen is.
“Ik denk dat we begrijpen wat de problemen zijn, het is het introduceren van de oplossingen die wat meer tijd vraagt,” gaf Horner toe. “Ik denk dat we die problemen begrijpen, het probleem is denk ik dat de oplossingen die we binnen onze tools zien in vergelijking met wat we momenteel op het circuit zien niet correleren en ik denk dat we dat tot op de bodem moeten zien uit te vinden. Waarom zien we in onze tools niet wat we op het circuit zien?”
De correlatie tussen de windtunnel en de performance op de circuits is dus weg en dan wordt het ook moeilijk om updates te ontwikkelen en succesvol op de wagen te plaatsen. Onder andere Ferrari kampte al eens met een gelijkaardig probleem.
“Wanneer je met zo’n disconnectie zit dan moet je dat zien op te lossen. We hebben een zeer sterk technisch team dat de voorbije jaren enkele geweldige wagens heeft gebouwd en ik heb er vertrouwen in dat ze dat probleem tot op de bodem zullen zien uit te zoeken.”
“Maar het is letterlijk onze tool die niet repliceert wat we op het circuit zien. Het is zoals de tijd willen zeggen op twee verschillende horloges.”
Christian Horner gaf ook toe dat de problemen niet geheel nieuw zijn, dat er ook al tegen het einde van 2024 gelijkaardige problemen waren. Toen ook al begon Verstappen steeds meer te worstelen met de wagen van Red Bull.
“Uiteindelijk kan je het wat maskeren door de afstelling en we slaagden daarin in Suzuka maar ik denk dat Bahrein heeft getoond dat we zeer snel onze problemen moeten zien te overwinnen,” besluit Horner.