Vanaf de GP van Spanje worden er strengere regels gehanteerd op het vlak van het controleren van de zogenaamde ‘flexi-wings’. Red Bull-teambaas Christian Horner vindt het aanscherpen van die controles goed maar stelt zich ernstig vragen bij de timing van die controles.
“Het wordt interessant om te zien wat voor effect dat zal hebben. Het enige vreemde eraan is de timing. Waarom race negen? Men had het beter aangepakt terwijl het seizoen de voorbije maanden stil lag want nu eindig je uiteindelijk in een situatie waarin er twee soorten vleugel gaan zijn,” aldus Christian Horner.
De Red Bull-teambaas werd vervolgens gevraagd welke teams het meest beïnvloed zullen worden door het verstrengen van de controles op ‘flexi-wings’ maar ook Horner heeft daar niet een duidelijk antwoord op.
“Wie erdoor wint of verliest, dat is volgens mij onmogelijk om te voorspellen,” aldus Horner.
In de wandelgangen wordt gespeculeerd dat voor McLaren er het slachtoffer van zal worden. Vorig jaar waren er vooral na de GP van Azerbeidzjan al speculaties dat de achtervleugel van McLaren niet aan de regels voldeed. Die werd vervolgens aangepast en er kwamen al strengere controles vanaf de GP van België maar uiteindelijk bleef McLaren sterk presteren.
McLaren-baas Zak Brown verwacht niet dat de aangescherpte controles op ‘flexibel-wings’ veel invloed op de performance van zijn team zullen hebben.
“Ik denk niet dat er veel zal veranderen voor ons. Het is moeilijk om te zeggen wie er wint of verliest daardoor want ik denk niet dat er op het vlak van het materiaal voor iemand iets zal veranderen. Ik denk niet dat er een winnaar of verliezer zal zijn, of dat er iets zal veranderen in de pikorde ofzo,” aldus Brown.