Christian Horner: “Toto Wolff zou beter zijn mond houden”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Red Bull-teambaas Christian Horner vindt dat zijn collega bij Mercedes, Toto Wolff, beter zijn mond zou houden als het gaat over de flexibele achtervleugel van de Red Bull RB16B.

Sinds de GP van Spanje heeft Mercedes het gemunt op de, al dan niet binnen de grenzen van de reglementen, flexibele achtervleugels van de Red Bulls. De FIA kwam later naar buiten met het bericht dat de vleugels vanaf de GP van Frankrijk, later deze maand, aan strenge testen zullen moeten voldoen. 

Maar Toto Wolff wil daar niet op wachten en hij heeft ermee gedreigd om protest aan te tekenen in Azerbeidzjan als de achtervleugels van de Red Bulls nog steeds dezelfde deflectie vertonen als in Spanje. 

De teambaas van Red Bull, Christian Horner liet weten dat Toto Wolff beter eerst naar zijn eigen bolides zou kijken want er is ook beeldmateriaal waarop te zien is hoe de voorvleugel van de Mercedes W12 enorm buigzaam voor de dag komt.

“Ik zou meer geïnteresseerd zijn in de voorkant van de auto’s dan in de achterkant,” vertelde Horner aan Sky Sports F1.

“Je opent de doos van Pandora, en dat is de reden waarom er strenge tests zijn  waar de auto’s aan moeten voldoen.”

“Er is veel ophef gemaakt over de achtervleugel, en er moesten veel aanpassingen worden gemaakt,” zei Horner.

“Dus als je de ene kant van de auto bekritiseert, moet je ook naar de andere kant kijken. Je kunt niet naar één onderdeel afzonderlijk kijken en zeggen dat de regels alleen gelden voor dat element van die auto.”

“Je moet naar alle onderdelen kijken. Soms moet je een beetje voorzichtig zijn met wat je wenst.”

Horner vertelde hoe op beeldmateriaal te zien is hoe je de sponsors op de voorvleugel van de Mercedes kan lezen op het rechte stuk maar dat ze verdwijnen eens er geremd wordt.

“Misschien is dat wel de bedoeling, het is om de nieuwe sponsor op de voorvleugel te laten zien! Ik denk dat als ik Toto was met de voorvleugel die hij op zijn auto heeft, ik mijn mond zou houden,” concludeerde Horner.

Christian Horner heeft sinds Barcelona altijd volgehouden dat de RB16B helemaal legaal is. Op sommige vlakken zijn er misschien wel grenzen opgezocht maar dat is volgens de Brit nu eenmaal waar de F1 om draait.

“Je hebt een aantal zeer slimme technici die onderdelen ontwerpen om aan de regels te voldoen,” zei Horner.

“Dat is hun werk, daar betalen we ze voor, dat is waar het in de Formule 1 om draait, dat technisch vernuft. Als we standaardauto’s willen, dan zouden we Formule 2 zijn.”

“Ik denk dat dat een deel is van wat de competitie in deze sport is, de grenzen verleggen. Dat is waar het in de Formule 1 om draait.”

“Je moet legaal zijn, je moet binnen de regels blijven, maar je moet die grenzen verleggen. Dat is wat wij, net als elk ander team in de paddock, doen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print