In de F1-podcast van het Nederlandse ‘De Telegraaf’ heef Christijan Albers felle kritiek geuit op de FIA. Albers is niet te spreken over enkele omstreden beslissingen die in Singapore genomen werden.
Tijdens het raceweekend in Singapore kreeg Max Verstappen een taakstraf voor zijn ’taalgebruik’ terwijl Carlos Sainz dan weer een boete kreeg van 25 000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk, voor het oversteken van het circuit na zijn crash. Volgens voormalig F1-piloot Christijan Albers is de FIA het spoor bijster en moeten ze dringend orde op zaken stellen en dat begint door naar zichzelf te kijken.
De FIA hanteert volgens Albers te veel regeltjes en soms willen ze ‘heiliger zijn dan de Paus’. Allerlei regeltjes worden ook te strikt toegepast en de slinger slaat dan ook te fel door.
‘Ik bedoel, die tracklimits irriteren me ook al mateloos. Op een gegeven moment houdt het toch een keer op voor iedereen, met de track limits. Maar nu ook weer… Tja… Ik weet soms echt niet waar het ophoudt,” aldus Albers tijdens de F1-podcast voor ‘De Telegraaf’.
Albers is ook niet te spreken over de boete die Carlos Sainz kreeg voor het oversteken van het circuit. Waarom moest Sainz daarvoor zo’n hoge boete krijgen? Volgens Albers is daar een reden voor.
“Omdat de restaurants steeds duurder worden. Heb je die mannen van de FIA wel eens gezien? Wat ze allemaal eten, in welk hotel ze zitten. De journalisten zitten drie hoog, vijfhonderd kilometer verderop. En die mannen zitten altijd in vijf sterren hotels, het kan niet op ofzo. Het moet ergens vandaan gehaald worden.”
Ook over heel de commotie die ontstaat over het vloeken over de boordradio heeft Albers een scherpe mening.
“De FIA en de FOM hebben het allemaal zo geforceerd, om al die gesprekken te kunnen broadcasten, om het allemaal maar spannender te maken. Dat betekent dat al die andere teams kunnen meeluisteren en die horen ook de tactiek. Dat is wel een beetje privacy.”
“Nou, die privacy wordt openbaar en iedereen kan alles van elkaar horen. Iedereen weet wanneer men naar binnen komt, weliswaar met een beetje vertraging. Dan denk ik bij mezelf, dat is ook niet helemaal terecht dat ze het uitzenden”, aldus Albers die duidelijk vindt dat de FIA en de FOM het allemaal zelf wat uitgelokt hebben door steeds meer fragmenten van over de boordradio uit te zenden.