“De Formule 1 moet zichzelf beter verkopen”

Dat is de mening van Tony Fernandes, de teambaas bij Team Lotus, volgend jaar Caterham.
image

De Formule 1 is steeds opzoek naar nieuwe landen waar het hoopt met de sport een nieuwe fanbasis te creëren. Dat is ook te merken aan de F1-kalender. Veel nieuwe landen verschenen de voorbije jaren op de F1-kalender maar dat was niet altijd een succes.

Zuid-Korea is één van de vele landen die recent op de kalender verschenen maar het had letterlijk veel voeten in de aarde om het circuit op tijd klaar te krijgen, laat staan om de nodige aandacht en steun te krijgen onder de lokale bevolking.

In Turkije hetzelfde liedje. De bouw van het circuit verliep daar wel vlot en de rijders waren erg lovend over de karakteristieken van het circuit maar de steun van de bevolking en het bedrijfsleven ontbrak. Gevolg: de F1-race wordt na enkele races van de kalender geschrapt.

Tony Fernandes is dan ook van mening dat de Formule 1 zichzelf beter moet verkopen aan de nieuwe landen waar het voet aan de grond probeert te krijgen. Vaak zijn het opkomende landen van snel groeiende economieën.

“We moeten de sport simpel houden wanneer ze geïntroduceerd wordt in nieuwe landen,” zegt Fernandes. “De motorsport en zeker de Formule 1 is enorm gecompliceerd. Hoe beter we de sport verstaanbaar maken des te gemakkelijker zal het zijn om nieuwe landen zich te laten engageren voor de sport.”

“Je kan niet voor de eerste keer naar India gaan en de fans op dezelfde manier behandelen als dat je de tifosi in Italië behandelt. Italië heeft een geschiedenis van meer dan negentig jaar. Voor India is het compleet nieuw. Criket werd megapopulair toen we de sport verstaanbaar en erg toegangkelijk maakten,” besluit Tony Fernandes.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}