De GP van België historisch: Deel 6: Een ongezien spektakel

De GP van België 1998 werd een editie die voor altijd in het geheugen van elke F1-fan gegrift zal staan. Hoofdrolspeler van het spektakel was, zoals traditioneel in Spa, de regen.
Het was Mika Hakkinen die op zaterdag de beste tijd op de klok zette, en vanop de pole mocht starten op zondag. Naast hem vertrok zijn teamgenoot David Coulthard. Damon Hill werd derde. De kwalificatie werd ontsierd door twee zware ongevallen. Jacques Villeneuve, en Mika Salo gingen zwaar van de baan.

De start van de race werd gekenmerkt door de grootste crash die zich ooit voordeed in de Formule 1. David Coulthard kwam in aanraking met de Ferrari van Eddie Irvine, waardoor de Schot tegen de muur gekatapulteerd werd. De McLaren werd echter terug naar de andere kant van de baan gekaatst. Wat toen volgde was een ongeziene crash waarbij maar liefst zestien wagens betrokken waren.

Onder de toppers waren enkel David Coulthard en Eddie Irvine, die de crash veroorzaakten, betrokken. Bij de crash raakten Irvine zelf en Rubens Barrichello licht gewond. Irvine koos er echter toch nog voor om deel te nemen aan de herstart. Op drie rijders na konden alle anderen rekenen op een reservewagen om de race te hervatten. De drie rijders die niet over een reservewagen konden beschikken waren Olivier Panis, Ricardo Rosset en Mika Salo.

In totaal lag de wedstrijd een vol uur stil om alle verhakkelde wagens en de overige brokstukken van de baan te ruimen. De herstart leverde echter opnieuw een incident, maar dit keer bleef de rode vlag uit. Damon Hill kende een kanonstart, maar achter de Brit kwam Mika Hakkinen in aanraking met Michael Schumacher, omdat beiden dezelfde lijn kozen in La Source. Hakkinen spinde, en Johnny Herbert kon de McLaren niet meer ontwijken. Een opgave voor beide rijders was onvermijdelijk.

Tijdens het verloop van de race verloren tal van rijders de controle over hun wagen, met als gevolg een bezoekje aan de grindbak, en bijhorende opgave. Het belangrijkste incident was echter de aanrijding tussen Michael Schumacher en David Coulthard.

Schumacher had een tijd voordien de leiding overgenomen van Damon Hill, en op korte tijd een grote voorsprong uitgebouwd. Op het moment dat Schumacher Coulthard wilde dubbelen, lag de baan er nog steeds als een zwembad bij. De Schot vertraagde, en ging aan de kant, maar door de spray die de McLaren achter zich opwierp, werd het zicht van Schumacher tot nul herleid. De Duitser zat aan de rechterkant van de baan, maar daar zat ook David Coulthard. Schumacher knalde achterop de McLaren, waardoor zijn rechtervoorwiel in de lucht werd gekatapulteerd. De Ferrari-rijder moest noodgedwongen opgeven, met een nulresultaat als gevolg. Door de opgave van Hakkinen kon Schumacher immers een gouden zaak doen in de tussenstand van het wereldkampioenschap.

Na dit incident volgden er nog een reeks opgaves, waarna uiteindelijk amper zes wagens de finish bereikten. Damon Hill won de race voor Jordan, voor zijn teamgenoot Ralf Schumacher, die door teamorders de leiding in de race moest afgeven aan Hill. Jean Alesi vervolledigde het podium voor Sauber.


Résumé GP F1 SPA 1998 ( crashs à gogo ) door brexone56
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print