De IndyCar doet tijdens ‘moeilijke weersomstandigheden’ wat de F1 niet wil doen

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Dankzij het doorzettingsvermogen en de voorbereiding van de organisatoren kon de vijftiende ronde van het IndyCar-kampioenschap ondanks moeilijke weersomstandigheden toch volledig doorgaan.

Net als in de Formule 1 wordt er ook in de IndyCar geracet in de regen en op stratencircuits vormt dat niet echt een probleem maar als er op ovals geracet wordt is het wat ingewikkelder. De snelheden liggen enorm hoog en bij het minste dat er een bolide contact met het wegdek verliest kunnen de gevolgen dramatisch zijn.

Afgelopen zaterdag stonden de weergoden niet aan de kant van de IndyCar bij de race in Gateway en de organisatoren van de race anticipeerden meteen door de start van de race met een half uur te vervroegen. Dat is het maximum dat er kon vervroegd worden om binnen de limieten van de TV-uitzendingen te blijven.

Er moet ook gezegd worden dat de organisatoren ook geluk gehad hebben dat er een aantal buien rakelings naast de baan door trokken maar met 217 van de geplande 260 ronden op de teller was het prijs en moesten de rode vlaggen van stal gehaald worden. Met meer dan tachtig procent van de raceafstand achter de kiezen had er kunnen beslist worden om niet meer te starten en een uitslag op te maken.

Maar de organisatoren hebben doorgezet en twee uur en negentien minuten nadat de race stilgelegd was begonnen de motoren weer te brullen om de resterende rondes af te leggen. Zij die vorig jaar tijdens de GP van België de regen en modder getrotseerd hebben weten dat het ook anders kan … 

Het is niet helemaal zwart wit uiteraard, want in Gateway werd de zwart wit-geblokte vlag pas na vier uur en veertig minuten gezwaaid. In de F1 is er sinds 2012 een regel dat een race ten laatste vier uur na de start afgevlagd moet worden en in 2021 werd dat zelfs aangescherpt tot drie uur.

In het geval van de GP van België in 2021 kan de F1 zeker aangewreven worden dat ze voor  een schertsvertoning halve punten in het wereldkampioenschap hebben toegekend en dat ze de fans, die in de meeste gevallen al jaren trouw op post staan, in de kou heeft laten staan.

Dit seizoen was er ook veel te doen over de GP van Monaco waar in feite een race werd afgevlagd die makkelijk had kunnen worden afgewerkt. Toen de race eindigde waren de omstandigheden goed en was er met betrekking tot de zonsondergang nog genoeg tijd om veertien ronden te racen maar de raceleiding was door het reglement gedwongen om de race te beëindigen. 

Niemand die het Sergio Perez niet gunt maar met nog veertien ronden voor de boeg, en zeker met de versleten banden van de Mexicaan in gedachte, had het nog spannend kunnen worden. Dan is het spijtig dat een race moet afgevlagd worden omdat de raceleiding een reglement moet volgen dat in heel wat gevallen voor interpretatie vatbaar is.

Misschien moet de F1 op dit vlak toch eens meer kijken naar de Verenigde Staten, waar ze toch zo graag het mooie weer willen maken en waar de organisatoren voor minder geld toch kunnen zorgen dat de fans waar voor geld krijgen. 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print