Lagen de veelbesproken ‘papaya rules’ mee aan de basis van de ‘strategische blunder’ die McLaren maakte in Qatar door tijdens de safety car-fase beide wagens niet binnen te roepen voor een bandenwissel? Voormalig F1-piloot Martin Brundle vindt van niet.
Veel F1-insiders denken dat de zogenaamde ‘papaya rules’ mee de strategische fout van McLaren tijdens de GP van Qatar hebben uitgelokt. Ook Hannah Schmitz, hoofd strategie bij Red Bull Racing, is die mening toegedaan (Red Bull-strateeg Hannah Schmitz: “Op dat vlak gaat McLaren in de fout en hebben wij een voordeel”). Maar Martin Brundle is het daar niet mee eens, hij denkt niet dat McLaren ‘verstijfd’ door angst omdat ze de ene rijder niet willen bevoordelen tegenover de andere, tot haar strategische fout kwam. Brundle denkt dat McLaren gewoon een strategische beslissing nam, punt uit.
“Ik denk niet dat de papaya rules dit bij McLaren hebben veroorzaakt,” vertelde Brundle tegenover ‘Sky Sports F1’ over het feit dat McLaren het enige team was dat tijdens de safety car-fase haar rijders niet liet pitten. “Ze dachten dat ze later tijdens de race nog een safety car-kans zouden krijgen. Ze wensten flexibiliteit. Bijna al de anderen deden een double stack.”
“Andre (Stella) zei dat ze dachten dat de helft van het rijdersveld buiten zou blijven omdat ze net op het randje zaten, ronde zeven was de eerste ronde waarin het zinvol was om te pitten.”
“Ze hebben het fout ingeschat, ze gingen gewoon de fout in. Een double stack zou Lando geschaad hebben. Wie weet of ze het goed hadden kunnen uitvoeren?”
Volgens Martin Brundle had het niets met ‘eerlijkheid’ te maken maar gewoon met de strategie.
“Ik denk niet dat ze daaraan zaten te denken. Ik denk dat ze echt dachten dat wat zij deden de juiste strategische beslissing was voor de race en om flexibiliteit te behouden later tijdens de race. Maar de banden degradeerden niet voldoende en Max Verstappen was snel genoeg.”
Martin Brundle mag die mening dan wel toegedaan zijn, veel anderen denken dat de papaya rules wel degelijk een rol gespeeld hebben. Zo ook voormalig F1-piloot Juan Pablo Montoya die denkt dat ze bij McLaren het spel tussen beide rijders ’te eerlijk willen spelen’ en daardoor ‘verlamd geraken’ in hun beslissingsprocessen.
“Ik denk echt dat McLaren dacht, ‘Oké, de wagens bevinden zich nog te dicht bij elkaar. Wanneer we een double stack doen dan is het oké voor Oscar maar we gaan dan Lando opofferen, Lando gaat vijf of zes plaatsen verliezen want we willen geen unsafe release riskeren en zullen een gat moeten zoeken.”
“Ik denk dat ze zo bang zijn (om een rijder te benadelen),” besloot Montoya.






