De nieuwe regels in een notendop

Aangezien we nog maar enkele dagen te gaan hebben alvorens de rode lichten uitspringen op de startgrid in Melbourne, kan het wel eens nuttig zijn om de belangrijkste reglementen en hun wijzigingen nog eens op een rijtje te zetten.
image

Banden
Eén van de belangrijkste nieuwigheden dit seizoen is de komst van Pirelli als enige bandenleverancier. Dit deed reeds heel wat stof opwaaien daar de banden niet echt slijtvast bleken te zijn en ze dus een grote inspanning vergen van de piloten om hun rijstijl terdege aan te passen.
De teams krijgen bij iedere GP, 2 types slicks aangeboden, dewelke ze beiden dienen te gebruiken tijdens de race. Doen ze dit niet worden ze uitgesloten.

De eerste 10 piloten op de startgrid dienen tevens ook hun race te starten op de banden waarmee ze de Q3 hebben gereden. Voorts worden er ook “intermediates “ en volwaardige regenbanden aangeboden. Hier is de piloot vrij te kiezen welke hij gebruikt. Per piloot worden er per weekend slechts 11 sets slicks toegelaten, vorig jaar waren dat er nog 14.

Versnellingsbak
Er zijn 4 versnellingsbakken per piloot, per seizoen voorgeschreven, één per 5 GP’s. Indien er over dit quotum gegaan wordt, kost het de desbetreffende piloot 5 plaatsen op de startgrid van de volgende GP.

Motor
Dit seizoen gebruiken de teams nog steeds de V8, 2400 CC, begrensd tot 18.000 t/m, waarvan iedere piloot er 8 ter beschikking krijgt om het seizoen rond te komen. Gaan we over dit aantal, kost het 10 plaatsen terug bij de volgende GP.

Beweegbare achtervleugel
Ook een nieuwigheid voor dit seizoen. Gevaarlijk of niet, de meningen verschillen, maar de beweegbare achtervleugel is een feit. Als nieuwe maatregel ingevoerd om het inhalen, en dus zo het spektakel te verhogen, kan de piloot de hoek van de achtervleugel veranderen vanuit de cockpit. Maar er zijn voorwaarden verbonden aan deze handeling; dit is echter alleen maar toegelaten wanneer de piloot op minder dan 1 sec van zijn voorligger volgt en op een vooraf afgebakende zone op het circuit, die voor het gemak van de toeschouwers zal worden gevisualiseerd door lijnen die dwars over het circuit getrokken zullen zijn.

KERS
Afkorting voor Kinetic Energy Recovery System. Dit system zet de energie die bij het remmen vrijkomt om in electrische energie en deze kan dan gebruikt worden als extra vermogen en dit gedurende 6.67 seconden per ronde. De winst aan vermogen ligt om en bij de 80 pk. Reeds in 2009 in gebruik bij verschillende teams is dit systeem dus na een jaartje afwezigheid terug van weggeweest. Het is niet verplicht in gebruik.

Gewicht
Het minimumgewicht van de F1 bolides moet ten allen tijde minstens 640 kg bedragen, dit is 20 kg meer dan vorig seizoen.

F-duct
Dit “eenvoudig” maar efficiënt systeem om de luchtstroom rond te wagen te optimaliseren is nu verleden tijd. Het werd bij sommige teams benut door één van de handen van de piloot, wat soms tot ongelooflijke situaties leidde, zo zagen we vorig jaar in Spa piloten de Raidillon oprijden aan 270 km/u met 1 hand. Ook zal de dubbele diffuser, dewelke neerwaartse druk creëert, verboden worden.

107%
Ook hier zien we een oude regel terugkomen dit jaar. De piloot die in de eerste kwalificatiesessie trager is dan 107% van de snelste tijd, mag niet deelnemen aan de race! Uitzonderingen kunnen door de koersdirectie worden toegestaan.

Teamorders
Iedereen herinnert zich nog wel de woorden: “Felipe, Fernando is faster than you”. Wel, teamorders zijn dit seizoen toegelaten, dus dienen er deze keer geen doekjes meer worden om gewikkeld.

Om te eindigen nog een paar cijfertjes:
Een F1 bolide heeft gemiddeld een verbruik van zo’n 60 liter/100 km, accelereert in bijna 4 seconden van 0 naar 200km/u en in 8 seconden naar 300 km/u. De wagen remt af van 300km/u naar 0 in 4 seconden, van 100km/u tot een volledige stop in een ongelofelijke 1.4 seconden en heeft daar ongeveer slechts 17 meter voor nodig. Ter vergelijking, uw en mijn wagen hebben ongeveer 38 meter nodig om van 100 km/u naar o te komen.

Voor meer details over de nieuwe regels die van toepassing zijn in het nieuwe seizoen, kan je op de site ook nog steeds de uitgebreide special nalezen.

Geschreven door Bart Termote

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}