Volgens Pedro de la Rosa, ambassadeur bij Aston Martin, profiteert de Britse renstal op allerlei vlakken van de komst van Adrian Newey en dat is volgens de de Spanjaard een aangename verrassing.
De overstap van Adrian Newey van Red Bull naar Aston Martin was het nieuws van het jaar en Newey zou een belangrijke rol gaan spelen bij de ontwikkeling van de Aston Martin F1-bolide voor 2026. Dat is een cruciaal jaar omdat er dan ingrijpende reglementswijzigingen plaatsvinden waardoor er met een volledig nieuwe generatie F1-bolides wordt gereden.
In gesprek met het Spaanse ‘Soymotor’ laat Pedro de la Rosa verstaan dat er heel wat wijzigingen plaats hebben gevonden sinds de komst van Adrian Newey.
“De verandering is enorm groot,” aldus Pedro de la Rosa. “Sinds de aankondiging dat Newey op komst was, is er enorm veel veranderd.”
“Meer mensen willen bij Aston Martin komen werken, vanuit alle teams maar in het bijzonder ook de universiteiten.”
“Het is iets dat niemand had verwacht dat zou gaan gebeuren, maar het gebeurt want jonge ingenieurs willen met de grote namen samenwerken omdat ze snel veel willen bijleren.”
“In Engeland is er een spectaculaire markt voor ingenieurs, binnen een straal van 100 kilometer zijn quasi alle teams in de wereld gevestigd.”
“Talent aantrekken is zeer belangrijk en wanneer je dan Adrian hebt dan is er een aantrekkingskracht, een inspiratiebron voor de nieuwe generaties, al die ingenieurs die F1-ingenieurs willen zijn en willen samenwerken met Newey om van hem te leren.”
Volgens Pedro de la Rosa is er niet alleen de onmiddellijke technische input van Adrian Newey maar zal zijn aanwezigheid ook helpen om een toekomstige generatie F1-engineers te helpen vormen.
“Het is iets waaraan we geen waarde kleven”, aldus Pedro de la Rosa. “We kijken altijd naar Adrian Newey als de figuur die voor winnende wagens zorgt, maar voor ons is het zeer belangrijk dat we een nieuwe generatie Newey’s creëren, zij zijn immers de toekomst van Aston Martin.”
“Soms focussen we ons op de grote namen maar teams winnen omwille van het totaalpakket, omwille van de grote namen maar ook omwille van helden die er nog zitten aan te komen en die op een dag hem zullen vervangen.”
“Het mooiste aan Aston Martin is dat we een interne transformatie zien gebeuren. We waren met 600 mensen toen ik erbij kwam en ondertussen zijn we met meer dan 900 mensen.”