De strijd der motoren

Nu het seizoen voorbij is kunnen we wel stellen dat motorenleverancier Mercedes in 2009 de beste zaken deed. Mercedes voorzag in 2009 in totaal drie teams van motoren.
Mercedes leverde in 2009 haar motoren aan maar liefst drie renstallen op de grid en daarmee wist het vooral op financieel vlak alleen al gouden zaken te doen. Wat de beste prestaties in 2009 betreft is het eveneens Mercedes dat met de grootste prijzen ging lopen. De Duitse motorenleverancier deed er in eerste instantie zeker niet slecht aan door ook Brawn GP van motoren te voorzien in 2009 want nu McLaren een rampzalig seizoen kende kon men de vreugde gelukkig toch nog elders gaan zoeken. Mercedes pakte samen met Brawn GP de titel bij de constructeurs.

Het gevecht der motoren speelde zich in 2009 vooral af tussen twee bekende motorenleveranciers, namelijk Mercedes en Renault. Renault voorzag op haar beurt dan weer het grote Red Bull dat tweede werd in de eindstand bij de constructeurs. Mercedes wist met haar krachtbron maar liefst 21 keer een rijder naar het podium te gidsen in 2009 en daarmee doet het dus nogmaals beter dan de Franse motorenleverancier. Vettel en Webber beklommen het podium slechts acht keer en dan moeten we er wel de ene podiumplaats van Alonso nog bijtellen.

Vrij logisch is dat Ferrari het dan weer opvallend slechter doet maar geweten is dan weer wel dat de Italiaanse autoconstructeur in 2009 enkel haar eigen renstal en Toro Rosso van motoren voorzag. Ferrari wist slechts zes keer haar vreugde op het podium te tonen waarvan vijf keer de eer naar Kimi Raikkonen mocht gaan. De Finse rijder wist wel nog één zege te behalen en moest het vanaf de GP van Hongarije al zonder teamgenoot Felipe Massa stellen. Bij Brawn GP wist men het dan uiteraard weer veel beter te doen wat betreft het aantal overwinningen want daar wist men mede dankzij Mercedes maar liefst tien races te winnen.

Tot slot vertellen we u graag nog dat motorenleveranciers Toyota en BMW er vanaf 2010 niet meer bij zullen zijn omwille van de te hoge kosten die de sport met zich weet mee te brengen. BMW kon in 2009 dan ook enkel haar eigen renstal van motoren voorzien en daar verliepen de zaken alles behalve naar wens. Williams was dan weer de enige renstal die nog opteerde voor motoren van het Japanse Toyota. Gelukkig zal Cosworth in 2010 één van beide exits opvangen en terug als motorenleverancier binnen de F1 dienen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}