Defecte glasvezelkabel zorgt voor veel problemen en stuurt eerste oefensessie in de war

Ferrari
Ferrari

Een kapotte glasvezelkabel heeft de eerste oefensessie in Imola danig in de war gestuurd en dat had gevolgen voor zowel de fans als de teams.

Door de storing was er bij het begin van de eerste oefensessie minutenlang geen beeld maar al vrij snel werd er overgeschakeld naar de zogenaamde ‘recovery mode.’ Dat houdt in dat er wel beeld is maar dat de bijkomende opties zoals de racedata en het kiezen van onboard-camera’s niet mogelijk was.

Dat had ook gevolgen voor de teams want onder andere het radioverkeer raakte ernstig verstoord en zo konden de teams hun rijders bijvoorbeeld niet verwittigen over achteropkomend verkeer. De aanrijding tussen Sergio Perez en Esteban Ocon bijvoorbeeld was deels daaraan te wijten. Tussen de twee sessies werd het euvel hersteld en kon alles weer zijn normale gang gaan.

Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto was het moeilijk werken.

“Het was zeker en vast een groot probleem,” aldus de Italiaan. “Ik weet niet of alle teams dezelfde problemen hadden zoals wij maar voor voor ons was het erg moeilijk.”

“Communiceren met de rijders vanuit de pits is altijd erg belangrijk voor de veiligheid, functionaliteit en betrouwbaarheid,” verklaarde hij. “Het gaat niet alleen om de prestaties, het is er echt voor zorgen dat alles soepel verloopt.”

“Als je problemen hebt, is het onmogelijk om te reageren en te communiceren, dus dit soort problemen zijn ernstig.”

Charles Leclerc beleefde alvast een eerste oefensessie om snel te vergeten. De Monegask moest het grootste deel van de tijd door enkele kleine problemen van de zijlijn toekijken. “Voor ons was het erg moeilijk, vooral voor Charles. Er was geen manier om met hem te communiceren,” gaat Binotto verder.

“We rijden met onze racemotor, want die hebben we in Bahrein gemonteerd en wordt voor het hele weekend gebruikt. We hebben de eerste run afgebroken omdat we een klein probleempje hadden.”

De aanrijding tussen Ocon en Perez was volgens Binotto deels te wijten aan het feit dat het onmogelijk was om de rijders te verwittigen van achteropkomend verkeer.

“Je kan hen niet verwittigen over het achteropkomend verkeer. Het is voor de rijders erg moeilijk om in te schatten wie achter hen rijdt.”

Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur bekeek het eerder filosofisch: “De rijders waren aan het klagen over het feit dat de radio niet goed werkte. Maar twintig jaar lang konden de rijders wel rijden zonder radio!”  

Steun F1journaal.be en koop bij Bol.com via onderstaande banner Naar Buiten 2021Naar Buiten 2021

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print