“Dit is een wake-up call voor Red Bull, slechter dan dit kan niet”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull beleefde een bijzonder slecht raceweekend in Bahrein en volgens voormalig F1-piloot Christijan Albers moet dit een wake-up call voor het team zijn.

Een zesde en negende plaats tijdens de GP van Bahrein, bij Red Bull zullen ze zich ongetwijfeld iets anders voorgesteld hebben toen ze na hun overwinning in Japan richting Bahrein afreisden. Volgens voormalig F1-piloot Christijan Albers kwam Red Bull in Japan met bepaalde problemen nog weg terwijl dat in Bahrein helemaal niet het geval wal.

De Red Bull RB21 lijkt niet zo competitief te zijn als gehoopt en vertoont enkele eigenschappen die Max Verstappen niet graag heeft en ook maar moeilijk lijkt te kunnen overwinnen. Daarnaast waren er uiteraard ook nog andere problemen, zoals bijvoorbeeld die met het pitstop-systeem.

Voor zowel Lando Norris, die na een teleurstellende kwalificatie en een fout bij de start van de race slechts als derde finishte, als Max Verstappen was het een ontgoochelend en frustrerend raceweekend maar volgens Christijan Albers zal Norris zich gezien de overwinning voor Piastri slechter voelen.

“Ik denk dat Norris zich slechter voelt, maar dat komt meer doordat hij zich mentaal dan slechter voelt,” vertelde Albers tijdens de F1podcast van ‘De Telegraaf’. “Ik denk dat Max zich ook slecht voelt, maar weet dat er progressie kan komen.”

“Het is geen garantie. Maar slechter dan dit gaat bijna niet denk ik voor Red Bull. Met zo’n team achter je, met zoveel knappe knoppen. Ik denk dat dit wel eventjes een wake-up call is voor ze.”

Albers werd vervolgens gevraagd hoeveel wake-up calls Red Bull wel al niet heeft gehad.

“Ja, kijk. Het verschil is natuurlijk dat je, als je een auto hebt die qua balans niet goed is, in Japan nog mee weg kan komen, omdat je best wel veel high speed hebt en dat asfalt is minder agressief als dat in bijvoorbeeld in Bahrein is.”

“In Bahrein krijg je dan gewoon een dubbele penalty. Dat is een groot probleem, en dan zie je op een gegeven moment dat je echt aan het stoeien bent. Vooral ook de lay-out van het circuit, dat helpt niet mee.”

Volgens Albers is het grootste probleem voor Max Verstappen dat de Red Bull RB21 blijkbaar serieus last heeft van onderstuur en van Max Verstappen is geweten dat hij dit niet graag heeft en dat dit totaal niet past bij zijn rijstijl.

“Aan de andere kant zeg ik: ja luister eens, als je bijvoorbeeld bepaalde onboard camera’s ziet… We weten dat Max niet houdt van onderstuur. En dat zie je best wel vaak, zag je ook in Bahrein. En dat is waar hij de tijd verliest,” besluit Albers.