Domper op feestvreugde bij Verstappen en Red Bull-Honda: verbod op partymodus?

Begin dit jaar waren Red Bull en Honda dolenthousiast. Red Bull zou vanaf komend seizoen over een echte ‘partymodus’ beschikken waardoor het tijdens de kwalificatie extra motorvermogen zou hebben. Een wijziging in het reglement dreigt daar nu echter een stokje voor te steken?.


Vorig jaar domineerden Mercedes en Ferrari de meeste kwalificaties omdat ze tijdens de kwalificatie extra motorvermogen hadden door een veelbesproken ‘partymodus’. Red Bull had toen nog Renault als motorleverancier en liep enigszins achter de feiten aan.

Vanaf dit jaar beschikt Red Bull echter over Honda-motoren en begin dit jaar raakte bekend dat de Japanners eveneens een zogenaamde ‘partymodus’ ontwikkeld hadden. Groot enthousiasme dus bij Red Bull en Honda maar een kleine wijziging in het reglement maakt het vanaf 2019 moeilijker om zo’n ‘partymodus’ te gebruiken.

Volgens het Spaanse ‘AS’ zit er immers een verplichting aan te komen dat de teams tijdens de kwalificatie met een lege extra olietank moeten rijden. Die extra olietank werd het voorbije seizoen gebruikt om tijdens de kwalificatie olie te verbranden en zo extra vermogen te genereren.

De speciale motormapping waarbij er tijdens de kwalificatie naast de verbranding van brandstof ook extra verbranding van olie plaatsvindt, de ‘partymodus’, zal daardoor tot het verleden behoren. Het zoeken naar een nieuw achterpoortje in het reglement kan dus opnieuw beginnen …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}