Ross Brawn stelt dat het drama in Bakoe een karaktertest is voor Lewis Hamilton maar hij benadrukt ook dat het wat gecompenseerd wordt door het uitvallen van Verstappen.
Max Verstappen leek op weg naar een bijna zekere overwinning tot zijn linker achterband daar anders over besliste. Door het uitvallen van de leider in het kampioenschap deed zich voor concurrent Lewis Hamilton een mooie kans voor om afstand te nemen in de strijd om de wereldtitel maar die verknoeide hij zelf door zich te verremmen bij de herstart na de safety car.
“Dit was een echte karaktertest voor Lewis,” aldus Ross Brawn in zijn ‘Monday Debrief’ op de officiële website van de F1.
“In het algemeen leek het allemaal goed te komen. Op vrijdag had hij een auto die helemaal niet goed voor de dag kwam maar zaterdag kwam hij er doorheen, dat was een goed teken. Het was nog steeds niet de snelste wagen maar hij kon er wel wat mee.”
“Hij deed het goed en ik weet niet wat er gebeurde bij de herstart. Hij zei dat het een probleem was met een schakelaar. Het was duidelijk dat de achterremmen erg heet waren.”
“Het leek er zelfs niet op dat hij die bocht zou halen. Maar na de crash van Max is de strijd om de wereldtitel nog steeds open.”
“Terwijl Mercedes en Lewis Hamilton niet tevreden zullen zijn wordt het eigenlijk gecompenseerd door de tegenslag van Max.”
Brawn liet ook nog weten dat hij verrast was door de slechte prestatie van zijn voormalige team maar hij denkt dat ze er op de meer traditionele circuits weer zullen staan.
“Het is ongewoon dat Mercedes met zo’n slechte auto naar een race komt. Het zou kunnen dat ze het na de moeilijkheden in Monaco over een andere boeg gegooid hadden waardoor ze op vrijdag zo slecht voor de dag kwamen.”
“Als ik te maken zou gehad hebben met een temperatuurprobleem met de banden zoals ze deden in Monaco zou ik kiezen voor een andere aanpak. Het zou dus goed kunnen dat hun problemen op vrijdag daar een gevolg van waren.“
“Het zou ook kunnen dat als we nu terug naar races gaan waar ze meer zelfvertrouwen hebben op bekend terrein, dat Mercedes weer op zijn best zal presteren. Ze hebben het altijd een beetje moeilijk gehad met stratencircuits, dat is nooit hun sterkste punt geweest.”
“Red Bull is heel goed aan het seizoen begonnen, een beetje het tegenovergestelde van vorig jaar. Toen vonden ze hun beste niveau pas in het tweede deel van het seizoen. Hun start is een goed teken. Als ze dit kunnen volhouden en het Mercedes moeilijk blijven maken mogen we ons opmaken voor een mooie strijd.”
De twee knotsgekke ronden na de safety car doen volgens Brawn ook het beste vermoeden voor de sprintkwalificaties die later dit seizoen als een test op het programma staan.
“Ik vond het bemoedigend om een aantal commentatoren te horen zeggen dat we nog tien ronden nodig hebben van de actie die we zagen in de laatste twee ronden van de Grand Prix van Azerbeidzjan, dit omdat die een goede voorbereiding vormt op de sprintkwalificatie”, zei hij.