Drie wijzigingen aan ontwerp van F1-bolides na horrorcrash Romain Grosjean

Haas F1 team
Haas F1 team

De horrorcrash van Romain Grosjean tijdens de GP van Bahrein van 2020 zal waarschijnlijk zorgen voor drie aanpassingen in het ontwerp van toekomstige F1-bolides.

Het onderzoek naar de crash van Romain Grosjean in Bahrein zit in een vergevorderd stadium en zal op vijf maart voorgesteld worden op de ‘FIA World Motorsport Council.’ Volgens ‘RaceFans.net’ zal de focus vooral liggen op de volgende drie dingen: de oorzaak van de brand, het feit dat de hoofdsteun was losgekomen en het verbeteren van de beenruimte en de pedalen.

Bij de crash van Grosjean is het luik van de linker brandstoftank, die bevestigd is aan het chassis, opengebarsten en dat heeft ervoor gezorgd dat er een lek ontstaan is en een enorme brand ontstond. Volgens de FIA moeten de brandstoftanks voldoen aan de zogenaamde FT5-1999 specificaties en alle teams maken gebruik van dezelfde leverancier, namelijk ATL.

De FIA heeft nu laten weten dat ze in 2021 streng zullen controleren of de brandstoftanks van de teams voldoen aan FT5-1999 en dat er in de toekomst wijzigingen zullen komen aan de reglementen. Volgens een bron van ‘RaceFans.net’ zullen minstens vier teams het luik dat openbarstte bij de crash van Grosjean anders moeten ontwerpen. Het bewuste luik dient om bij de kleppen en de brandstofpompen te komen.

Alle teams werd gevraagd om commentaar te geven door ‘RaceFans’ en een aantal van hen wou dat enkel anoniem doen maar ze lieten weten dat het ontwerp van hun hun brandstoftank in overeenstemming was met FT5-1999. Red Bull en Alpine wensten geen commentaar te geven.

Wat betreft de hoofdsteunen zal er een nieuwe, strengere testprocedure komen, zodat kan voorkomen worden dat het kleinood loskomt zoals bijvoorbeeld bij Lewis Hamilton tijdens de GP van Azerbeidzjan of de crash van Kevin Magnussen in Spa Francorchamps in 2016.

Naar verluidt wordt er voor 2022 ook gesproken over aanpassingen aan de pedalen boxen en de constructie van de beenruimte. Alle teams die door ‘RaceFans’ zijn gesproken hebben hun vertrouwen uitgesproken in het onderzoek van de FIA naar het ongeval en de daaropvolgende bevindingen en aanbevelingen.

De vereiste wijzigingen in de regelgeving zullen naar verwachting worden goedgekeurd door het World Motorsport Safety Council (WMSC). Dat orgaan heeft de exclusieve bevoegdheid om wijzigingen in de regels omwille van veiligheidsredenen zonder toestemming van de teams goed te keuren, dit zodat ze in de F1-reglementen van 2021 en 2022 kunnen worden opgenomen.