Dubbele opgave voor Ferrari in Mexico

Ferrari behaalde tijdens de eerste GP van Mexico sinds 1992 geen punten. Zowel Vettel als Raikkonen konden hun race niet beëindigen. Kimi Raikkonen reed met zijn achterwiel over het voorwiel van Bottas en Vettel verloor de controle over zijn bolide in bocht zes en belande in de muur.

Sebastian Vettel kwam in de eerste bochtensectie al in aanraking met zijn ex-teamgenoot Daniel Ricciardo. De Australiër werd door de Duitser ingesloten aan de binnenkant van de bocht en kon niet weg. Met zijn voorvleugel raakte hij de achterband van de Ferrari, wat een lekke band opleverde voor Vettel. De viervoudig wereldkampioen bleef het echter moeilijk hebben. Twee keer verloor hij bij het aanremmen voor bocht zes de controle over zijn wagen. De eerste keer spinde de Ferrari, maar de tweede keer ging deze rechtdoor de TecPro-muur in.

“Ik deed de deur dicht, want ik had hem nog niet naast mij gezien,” reageert Vettel op het voorval met Ricciardo. “Op het allerlaatste moment zag ik hem en stuurde ik naar buiten, maar het was te laat. Zijn voorvleugel raakte mijn achterkant en dan voelde ik het al in bocht twee en drie. En op de rechte stukken werd het dan helemaal duidelijk (dat ik een lekke band had).”

“Dit soort dingen kan je niet opzettelijk doen, dus ik neem hem niets kwalijk. Waar wou hij heen? Er was geen plaats, maar we doen allemaal ons best. Wanneer het dan slecht uitdraait voor jou is dat spijtig, zeker in bocht 1. Maar het is zoals het is.”

Veel wagens hadden door de ijle lucht op 2200 meter hoogte problemen met de koeling, vooral van de remmen. Daarom werd er bij Vettel gepolst of dit de oorzaak was van zijn uitstapjes naast het circuit. “Waren er problemen met de koeling van de remmen of voelde alles goed door de S-bochten?” luidde de vraag. Vettels antwoord was kort: “Ja, alles was goed.”

Kimi Raikkonen zijn race zat er al eerder op. In een gevecht met zijn landgenoot Valtteri Bottas nam de Ferrari-rijder zijn bocht te kort met de Williams aan de binnenkant. Bottas probeerde nog te remmen om een aanrijding te vermijden, maar hij zag de Ferrari met zijn achterband over zijn voorband rijden. De achterophanging van de Ferrari brak af en dat betekende meteen ook het einde van de race voor Raikkonen.

De Iceman gaf zoals altijd zijn nuchtere kijk op de situatie.

“We raakten elkaar, ik verloor een wiel en mijn race was gedaan. Dat is het leven en daar is niets aan te doen. Dat is racen. Ik heb de beelden nog niet gezien, maar het resultaat was niet ideaal voor mij.”

Ook een opmerking van een minder geconcentreerd iemand tackelde de Fin goed. “Heeft de race in Austin hier misschien iets mee te maken?” was de vraag, “Austin niet, misschien de race ervoor wel.” antwoordde Raikkonen. In Sochi moest Bottas immers nog opgeven na een te optimistische inhaalpoging van Raikkonen in de laatste ronde.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}