Eddie Jordan: “Audi pakt het met haar F1-team fundamenteel verkeerd aan”

Audi Motorsport
Audi Motorsport

Voormalig F1-teambaas Eddie Jordan velt een vernietigend oordeel over het F1-project van Audi, volgens hem pakken ze het fundamenteel verkeerd aan.

Vanaf 2026 zal Sauber door het leven gaan als de fabrieksformatie van Audi en omdat in goede banen te leiden werd de laatste dagen bekend dat voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto en de sportief directeur van Red Bull Jonathan Wheatley de gelederen komen versterken. 

In de ‘Formula For Succes’ podcast, die in goede banen geleid wordt door David Coulthard, laat Eddie Jordan zijn licht schijnen over het F1-project van Audi en zoals gewoonlijk neemt hij geen blad voor de mond.

“Ik heb vraagtekens bij Audi over de hele lijn” zei hij. “Jij (David Coulthard) en ik zijn bijzonder goede vrienden met Allan McNish en we wensen hem het beste daar, maar dat is een grote, grote taak die hij op zich heeft genomen, een grote, grote operatie. Om een auto te bouwen, om het vanuit Zwitserland te leiden, als constructeur het is een grote, grote, grote vraag.”

“Wanneer heb je voor het laatst een Zwitsers of Duits team een wereldtitel zien winnen? We hebben gezien wat Toyota deed. Ze kwamen binnen, probeerden het op die manier te doen en toen werkte het niet. En het aantal teams dat dat heeft gedaan, dat heeft fortuinen gekost. “

“Het is dus een grote vraag. En ik moet zeggen dat er geen betere manier is om een raceauto te runnen vanuit Groot-Brittannië en dan met name in de regio van Northampton, Oxfordshire en diverse andere plaatsen. Ze hebben zo’n schat aan kennis. Ze hebben gewoon zo’n mentaliteit om te winnen, te presteren of de beste te zijn.”

“En de leveranciers in de regio begrijpen de complexiteit en de tijdschema’s die mensen daar hanteren. Terwijl, weet je, als je een machine bestelt die in Zwitserland moet worden gemaakt. Ze geven je een tijdlijn van misschien vier dagen, vier weken of vier maanden en er is niets dat je daar aan  kunt doen.”

Volgens Jordan hebben teams die hun hoofdkwartier in Groot-Brittannië hebben een substantieel voordeel en daar had Audi aan moeten denken.

“Terwijl als je in het Verenigd Koninkrijk bent, je gewoon bovenop die leverancier zou zitten en zou zeggen: ‘Als je dit niet doet, krijg je gewoon geen werk meer. Dus je kunt beter alles laten vallen en het doen. En ze werken dag en nacht om het voor elkaar te krijgen,” voegde hij eraan toe.

“Dus dat is de filosofie dat er een racecultuur is, het zit in het DNA, en ik denk dat wat Audi doet fundamenteel verkeerd is.”

Coulthard voegde daar nog aan toe: “Ik denk dat als je echt probeert om wereldkampioen te worden, een Grand Prix-winnaar, dan heeft het Verenigd Koninkrijk zich al lang gevestigd als de ruggengraat van waar je dat kunt bereiken,” zei hij.

“Ferrari is natuurlijk een uitschieter, maar daar was veel Europees personeel voor nodig.”

“Maar de tijd zal uitwijzen of Audi succesvol is of niet.”