“Een bandenoorlog is niet goed voor de F1”

Dat laat Paul Hembery weten. Volgens Hembery is het hoogst onzeker dat Pirelli in de Formule 1 zou blijven indien het ooit terug zover komt dat er twee bandenleveranciers in de Formule 1 zijn.
image

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de situatie waarbij Bridgestone en Michelin elkaar constant de loef probeerden af te steken. Er was letterlijk een bandenoorlog aan de gang waarbij de Franse en Japanse bandenfabrikant steeds snellere banden probeerden te ontwikkelen.

Hiermee probeerden ze hun eigen geloofwaardigheid en merkbekendheid op te krikken. Ze probeerden te kunnen stellen dat zij de beste en snelste F1-band hadden. Ook probeerden ze vervolgens zo veel mogelijk F1-teams te overhalen om te racen met hun banden. Dit alles leidde uiteindelijk zelfs tot veiligheidsproblemen. Denk maar aan de F1-race op het circuit van Indianapolis waarbij enkel de zes wagens op Bridgestone-banden reden.

De F1-banden werden toen meermaals omschreven als het ‘zwarte goud’. Beide bandenfabrikanten investeerden heel wat geld in onderzoek en ontwikkeling maar achteraf gezien was het gewoonweg onverantwoord. Pirelli, de huidige en tevens enige bandenleverancier van de Formule 1, is dan ook erg kritisch over de situatie die er vanaf rond het jaar 2000 was.

“Wij werken voor de sport. De sport moet beslissen wat het wil,” aldus Hembery. “Indien het opnieuw een bandenoorlog wil en races die op een processie lijken, net zoals vanaf 2000, toen het publiek begon af te haken, dan is dat een keuze. Het is echter niet aan ons om daarover te beslissen.”

“We zullen afwachten en zien of het reglement veranderd. Als er wijzigingen komen dan zullen we dat bekijken. Momenteel hebben de teams zeker geen interesse in een bandenoorlog,” voegt de motorsportdirecteur van Pirelli er nog aan toe.

Pirelli is ook van mening dat het geen nut heeft om miljoenen euro’s te investeren in een bandenoorlog.

“Indien het reglement zou wijzigen dan moeten we eerst zien wat een bandenoorlog betekent. Indien het betekent dat je 100 miljoen euro moet investeren om een halve seconde sneller te gaan, terwijl je niet eens kan bewijzen dat je de betere band hebt omdat de teams blijven domineren, dan heeft het echt geen nut,” besluit Paul Hembery.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:28:”pirelli_headline_ferrari.jpg”;}
Volgens Paul Hembery is een bandenoorlog niet goed voor de Formule 1. Het is ook hoogst onzeker dat Pirelli in de Formule 1 zou blijven indien het ooit terug zover komt.