Een blitzbezoek aan de F1-test in Barcelona

Door Pirelli uitgenodigd worden om de F1-test in Barcelona te bezoeken en Pirelli F1-baas Mario Isola te interviewen? Daar zeggen we uiteraard geen ‘neen’ tegen …

Woensdagochtend liep dan ook om vijf uur ’s morgens de wekker af en na een warme douche en een heerlijke tas koffie stapten we vervolgens in de wagen richting Brussels Airport.

Daar had ik om 7u15 afgesproken met Erjon, mijn contactpersoon bij Pirelli België. Na een warm welkom volgde een klein ontbijt om elkaar wat beter te leren kennen en het programma van de dag te overlopen.


Even later ging het richting de gate voor onze vlucht richting Barcelona. Eenmaal aangekomen aan gate A33 mochten de passagiers in typische Ryanair-stijl de nodige bagagecontroles ondergaan, te groot is onherroepelijk bijbetalen en dat mochten enkele passagiers dan ook doen.

Om 9u05 stegen we op richting Barcelona ‘El Prat’. Na een erg korte vlucht, waarin het Ryanair-personeel tegen beter weten in toch allerlei extra’s probeert te verkopen, volgde omstreeks 10u45 letterlijk een ‘harde’ landing.

Ons afvragend of de schokdempers van het vliegtuig nagekeken zouden worden ging het voor ons echter snel richting de taxi voor het circuit.

Geen vijf minuten zaten we in de taxi of de Spaanse taxichauffeur begon uitvoerig over FC Barcelona, Lionel Messi en Christiano Ronaldo te vertellen. Het deed me terugdenken aan het ietwat vreemde beeld kort daarvoor op de luchthaven.

Uitgerekend op de luchthaven van Barcelona kwamen we een officiële Real Madrid-shop tegen. Maar Barcelona-fans moeten niet wanhopen, tijdens voorafgaand aan onze terugvlucht kwamen we ook een FC Barcelona-winkel tegen.

Om 11u35 kwamen we aan in het accreditatiecenter van het Circuit de Barcelona-Catalunya. Daar kregen we onze toegangspas en vertrokken we richting de F1-paddock.

In de motorhome van Pirelli werden we hartelijk verwelkomd en indien we vragen of problemen hadden konden we er steeds terecht.

Nadat we een bezoek hadden gebracht aan het mediacenter en van op het pitgebouw naar de nieuwe F1-bolides hadden gekeken volgde om 13u30 een voortreffelijke lunch klaargemaakt door de chef-kok van Pirelli.

Voorafgaand daaraan hadden we ook al enkele F1-piloten, waaronder Antonio Giovinazzi en Charles Leclerc, tegen het lijf gelopen.

Leuk tijdens de lunch was dat een journalist van het Braziliaanse Globo mee aan tafel kwam zitten. De man had ruim dertig jaar ervaring als journalist in de Formule 1. Uiteraard haalde hij heel wat mooie herinneringen uit het verleden aan, maar daarnaast gaf hij ook aan dat Ferrari volgens hem dit jaar erg sterk is.

Vooral op motorisch vlak zou Ferrari opnieuw een serieuze stap vooruit gezet hebben, iets dat hij besloot nadat hij de verschillende teams met een Ferrari-motor aan het werk had gezien.

Na de lunch zochten we om 15u vlug het Williams F1 team op waar Claire Williams de pers te woord stond. Het was de eerste dag dat de Williams FW42 in actie kwam en dat zorgde uiteraard voor heel wat vragen en mediabelangstelling.

Toen de mediasessie bij Williams was afgelopen namen we even plaats op de tribune ter hoogte van bocht nummer 10.

De F1-bolides moeten daar volop in de remmen om vervolgens opnieuw weg te accelereren. Opvallend daarbij was het verschil in motorgeluid tussen de motoren van Mercedes, Ferrari, Renault en Honda.

Om 17u volgde vervolgens het hoogtepunt van de dag, een interview met Pirelli F1-baas Mario Isola. De zeer aimabele Italiaan was duidelijk op zijn gemak en nam ruimschoots de tijd de vragen te beantwoorden.

Na een interview van ruim een half uur was het tijd om afscheid te nemen maar niet zonder Isola een doosje Belgische chocolade te overhandigen, iets wat bij de Italiaan een brede glimlach op zijn gezicht toverde.

Terwijl de F1-bolides omstreeks 17u40 aan hun laatste rondjes van de dag bezig waren sprongen wij alvast de taxi in om bij een ondergaande zon terug te keren naar de luchthaven.

Na op de luchthaven vlug nog iets te hebben gegeten en gedronken steeg om 20u35 het vliegtuig op voor de terugvlucht. Het einde van een erg mooie en tegelijkertijd vermoeiende dag Formule 1 …

klik hier voor meer foto’s van het bezoek aan de F1-test in Barcelona.
a:0:{}
Charles Leclerc zal binnen iets minder dan drie weken zijn eerste race voor Ferrari rijden. De Monegask probeert zichzelf echter niet in te prenten dat hij die allereerste race moet winnen.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
F1journaal.be bracht een blitzbezoek aan de F1-test in Barcelona …