Eerste wrijvingen bij Red Bull-Honda?

Zoals ondertussen wel bekend zal Red Bull volgend jaar met krachtbronnen van Honda gaan rijden in 2019. Nog voor de eerste kilometers moeten gemaakt worden duiken volgens het Duitse ‘Auto Bild’ al de eerste spanningen op in het nagelnieuwe huwelijk.


Volgens het Duitse blad is de samenwerking tussen Honda en AVL, een Oostenrijkse simulatiespecialist, opgeschort. AVL is ’s werelds grootste onafhankelijke bedrijf voor de ontwikkeling, simulatie en het testen van aandrijfsystemen voor personenauto’s, bedrijfsvoertuigen en grote motoren met een eigen testbank. De Japanners gebruiken reeds geruime tijd de faciliteiten van AVL om de prestaties van hun power unit te verbeteren.

De reden van de breuk is onenigheid tussen de ingenieurs van AVL en Honda. Een pittig detail is dat voor Honda Ferrari gebruik maakte van de diensten van AVL en dat ook die samenwerking om dezelfde reden werd stopgezet. Red Bull Motorsport-baas Dr Helmut Marko heeft het nieuws bevestigd.

Marko liet ook weten dat de samenwerking tussen Honda en Ilmor sterk teruggeschroefd zou worden. De Japanners hadden de hulp ingeroepen van de Zwitserse motorgoeroe Mario Illien om de vibraties van hun verbrandingsmotor te verhelpen. Door die vibraties kunnen de Japanners niet het maximale vermogen van hun motor, dat theoretisch hoger zou liggen dan dat van Renault, benutten.

Illien blijkt niet de oplossing te hebben die Honda gehoopt had en de Japanners gaan het heft weer in eigen handen nemen. Volgens Helmut Marko zijn hieromtrent de gepaste maatregelen genomen.

Toch is de Oostenrijker ervan overtuigd dat de samenwerking succesvol zal zijn.

“Honda heeft Renault al ingehaald en zal in 2019 nog beter worden. Dan heeft Max alles ter beschikking om het te maken. Aan hem zal het alvast niet liggen, hij wordt nog steeds beter. Er blijken voor hem geen grenzen te bestaan,” besluit Marko.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}