Exclusief interview met Bas Leinders

Michael Schumacher lijkt dan toch geen comeback te gaan maken in de Formule 1. Een nekblessure belet hem (althans voorlopig) om de plaats van Felipe Massa in te nemen bij Ferrari. We vroegen een ervaringsdeskundige, de Belgische rijder Bas Leinders om zijn mening.
a:1:{s:9:”file_name”;s:12:”Bas00002.jpg”;}

Manuel Houben (MH): Michael Schumacher gaat dan toch geen comeback maken. Hoe denkt u dat hij zich nu voelt?

Bas Leinders (BL): “Uit de reactie van Michael Schumacher zelf kan je al opmaken dat hij toch wel teleurgesteld is omdat hij niet kan rijden. Hij zag er ook teleurgesteld uit in de persconferentie. Ik denk wel dat hij alles geprobeerd heeft om aan de start te komen maar hij zit blijkbaar met een breuk onderaan de schedel en in de F1 kan je ook geen onberekende risico’s nemen want autosport blijft gevaarlijk. Er kan altijd een crash voorkomen en als je dan al een probleem hebt, kan het alleen maar erger worden.

MH: Ja inderdaad en zoals u zelf ook weet, is het in de Formule 1 niet gewoon maar instappen en rondjes rijden.

BL: “Nee dat is inderdaad wat heel veel mensen denken. Het is echter niet gewoon instappen en rijden. F1-piloten zijn echte atleten die heel goed getraind zijn en zeker en vooral de nekspieren zijn enorm belangrijk. Het is het delicaatste onderdeel van het lichaam en als er dan iets mis is zoals bij Schumacher, dan kan je gewoon niet racen.”

MH: De fans zullen ook wel teleurgesteld zijn maar hebben waarschijnlijk ook begrip voor de situatie.

BL: “Er zijn mensen die fan zijn van Schumacher en er zijn mensen die Schumacher helemaal niet graag zien. Er zal altijd ook wel kritiek zijn maar dat is nu eenmaal eigen aan sport.


MH: In de media is er nu ook sprake van een tijdelijk uitstel van de comeback. Gelooft u daar in?

BL: “Dat zal afhangen van hoe die breuk in zijn nek zal evolueren. Als Massa niet kan terugkomen voor het einde van het seizoen en Schumacher geraakt toch fit dan denk ik wel dat hij zal rijden later in het seizoen maar momenteel denk ik niet dat dat meteen aan de orde is. Ik zie ook niet hoe die blessure meteen zou kunnen genezen, dat zal nog wel even duren.”

MH: In de voorbereiding op zijn comeback reed Schumacher al met de F2007 op het circuit van Mugello. Hij bleek sneller dan Felipe Massa met de F60 eerder dit jaar… opvallend of logisch?

BL: “Dat is redelijk normaal. De F2007 is gewoon sneller dan de F60. Hij reed wel met slickbanden, al dan niet uit de Formule 1, maar de tijden die hij daar reed, zeggen eigenlijk weinig. Ook al omdat Massa de F60 testte helemaal aan het begin van het jaar. Het was toen nog veel kouder en het circuit lag nog niet zo goed. Dat waren toen de eerste rondjes van de F60 dus dat valt helemaal niet te vergelijken.

MH: Michael Schumacher ging na die test dan op controle bij zijn dokter. Wat ervaart een rijder lichamelijk na zo’n testdag met een Formule 1 wagen?

BL: “Een dag later heb je natuurlijk veel spierpijn, zeker als je al een hele tijd niet meer gereden hebt. Dat gaat wel over na enige tijd maar als je een herstellende breuk hebt, duurt dat allemaal veel langer. Met rijden in de Formule 1 kan je de blessure ook verergeren en dat is volgens mij de angst die er is. Als Schumacher zou weten dat de breuk gewoon stabiel zou blijven tijdens het rijden, dan denk ik dat hij wel zou meedoen maar de vrees is er dat het erger zou kunnen worden.

MH: Even iets anders dan. Zijn er Belgische talenten die u in de nabije toekomst in de Formule 1 ziet rijden?

BL: “De twee hoogst geplaatste rijders op dit moment zijn Jerome d’Ambrosio en Bertrand Baguette, die laatste zal meer dan waarschijnlijk het World Series kampioenschap gaan winnen. In de jongere garde hebben we Laurens Vanthoor, die is echt heel goed en ook Benjamin Bailly. Dat zijn allemaal jongens die in het RACB National Team zitten en die hebben echt het talent om verder door te stoten.

MH: Het zou natuurlijk een droom zijn voor die piloten en de fans. Je hebt het natuurlijk zelf allemaal meegemaakt. Mist u de F1 nog?

BL: “Iedereen zou natuurlijk F1 willen rijden, zelfs Schumacher die zo’n lange carrière heeft gehad en dat geldt natuurlijk ook voor mezelf. Als ik de mogelijkheid zou krijgen, zou ik zeker niet weigeren maar dat is helemaal niet meer aan de orde voor mij. Het is nu aan de jonge garde. Ik heb nog heel veel plezier met het racen in de FIA GT.

MH: Hartelijk bedankt voor het interview Bas Leinders.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print