F1 2015: Een exclusief interview met Codemasters

Een tijdje geleden kondigde Codemasters F1 2015 officieel aan. Zoals beloofd ligt de game in juni al in de rekken, in plaats van een traditionele release in de herfst. F1Journaal had ter ere van deze eerste F1-game voor de nieuwe generatie gameconsoles een exclusief interview met Codemasters. Dit is wat we te weten kwamen over F1 2015 …
image
In het blogbericht dat Codemasters de wereld instuurde werd al vermeld dat de nieuwe game op een nieuwe versie van de EGO-engine zou draaien. Velen vroegen zich hierbij af of het om een compleet nieuwe engine ging, dan wel om een opgepoetste versie van de oude engine, die al meegaat sinds de allereerste DIRT-game. Codemasters bevestigde ons echter dat het om een volledig vanaf nul opgebouwde engine gaat. Dit om de capaciteiten van de Playstation 4 en Xbox One meteen optimaal te benutten. Ook de resolutie voor beide consoles werd er meteen bijvermeld. Beiden zullen 60 frames per seconde op het scherm toveren, alleen doet de Playstation 4 het met 1080 pixels, waar de Xbox One “tevreden” moet zijn met 900 pixels.

Niet alleen op grafisch vlak mogen we een duidelijke vooruitgang verwachten, ook de physics en het schademodel werden grondig onder handen genomen. Dit laatste is volgens Codemasters in vele opzichten verbeterd. Het schadeniveau kan zoals gewoonlijk aangepast worden naargelang de skills van de speler, gaande van nihil tot supergevoelig. Deze laatste instelling zal heel wat meer voorzichtigheid vereisen dan de “full damage” instelling bij de vorige F1-games, waar je al behoorlijk hard in de muur moest knallen om je wagen in de vernieling te rijden. De Pro Season mode krijgt standaard de zwaarste instelling voor schade. Hierbij kan de minste tik al schade berokkenen aan je bolide. “Kan”, want zoals we dit seizoen ook al zagen in de Formule 1 zelf, zullen bepaalde botsingen verrassend genoeg schadeloos blijven.

Verder wordt de Pro Season Mode een hardcore-ervaring. Doorgewinterde racers zullen hierin zeker hun hart kunnen ophalen, of zoals Codemasters het zelf stelt: “Dichter bij de Formule 1 zul je in een game niet komen”. Deze modus biedt de speler een totaalpakket, met full-length raceweekends. Dit zal echter ook in de carrièremodus aanwezig zijn, maar het grote verschil met de Pro Season Mode is de totale afwezigheid van een rewind-optie, alsook de onmogelijkheid tot het skippen of doorspoelen van oefensessies of kwalificaties.

Het geheel krijgt ondertussen een echt broadcastgevoel mee. Hiermee wil Codemasters de speler het gevoel geven naar een tv-uitzending te kijken. Alle sessies zullen worden ingeleid door twee commentatoren, terwijl er beelden zullen getoond worden van de voorbereidingen in de pitstraat. Ook na de race zullen we opnieuw beelden krijgen uit het gesloten wagenpark, zoals we dat bij de vorige games al kenden, maar dit wordt in 2015 aangevuld met een podiumceremonie. Dit zal de speler ongetwijfeld nog meer voldoening geven na een overwinning of podiumplek.

Een overwinning zul je echter niet zomaar cadeau krijgen, want ook aan de AI werd gesleuteld. Deze kan je natuurlijk ook opnieuw instellen naargelang je eigen kunde, net zoals alle andere aspecten die het makkelijker of moeilijker moeten maken voor diegene die het stuur, de controller, of in mindere mate het toetsenbord hanteert. Een nieuwigheid daarbij is dat de startprocedure in de nieuwe game naar manueel kan ingesteld worden. Daarbij zal de speler kunnen kiezen of hij de wagen in neutraal, dan wel in eerste versnelling zet bij de start. Jump starts en de bijhorende strafmaat zullen dan ook deel uitmaken van de regelgeving in F1 2015. Pitstops blijven echter automatisch gebeuren vanaf het moment waarop de pit speed limiter in werking treedt.

Tot slot wilden we uiteraard ook graag weten of we opnieuw met klassiekers aan de slag konden, maar daar moest Codemasters ons jammer genoeg teleurstellen. Omdat F1 2015 een stuk eerder op het seizoen moest releasen, was er een gebrek aan tijd voor het bekomen van alle benodigde licenties. Ook bijkomende moeilijkheden, zoals verbod op tabaks- en alcoholreclame, zorgden er voor dat er niet genoeg tijd was om een passende vervanging te voorzien. De classics keren in de toekomst echter zeker terug, want net daarvan geniet het merendeel van de spelers het meest, ook de mensen van Codemasters zelf.

F1 2015 is verkrijgbaar vanaf 12 juni, en ook voor deze editie voorzien we bij F1Journaal opnieuw een uitgebreide review.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:30:”F1_2015_headline_intevriew.jpg”;}
Een tijdje geleden kondigde Codemasters F1 2015 officieel aan. Zoals beloofd ligt de game in juni al in de rekken, in plaats van een traditionele release in de herfst. F1Journaal had ter ere van deze eerste F1-game voor de nieuwe generatie gameconsoles een exclusief interview met Codemasters.