Er heerst een momenteel een ongelooflijk wantrouwen in de Formule 1 wat betreft de motoren. Volgens ingewijden verdenken de FIA en de F1 minstens één motorfabrikant ervan vals te spelen.
Vanaf de GP van België moet er verplicht met slechts één motorstand gereden worden tijdens de kwalificatie en de race. Volgens sommigen een maatregel om de dominantie van Mercedes te doorbreken, volgens anderen het bewijs dat de FIA en de F1 naast Ferrari ook minstens één andere motorfabrikant in het vissier hebben en eventueel verdenken van het omzeilen van de regels.
De waarschuwing kwam er voorafgaand aan de Spaanse GP en lijkt volgens ‘Auto, Motor und Sport’ minstens één, maar mogelijks ook meer dan één, motorfabrikant te viseren die ervan verdacht wordt de regels te proberen omzeilen. Auto, Motor und Sport meent dat er minstens één motorfabrikant verdacht wordt van het niet respecteren van de regels rond het sparen van energie.
Dat de regels omzeilen een serieus voordeel kan opleveren bleek vorig jaar nog toen Ferrari plots met voorsprong de krachtigste motor had. Toen er enkele technische richtlijnen werden afgekondigd verminderde de performance van Ferrari en dit jaar lijkt het alsof Ferrari samen met haar klantenteams pas echt een serieus nadeel ondervind.
De FIA heeft de opdracht gegeven om tegen het einde van deze week tekeningen en 3D-beelden van de verschillende ERS-systemen te bezorgen. Men wil ook alle data van een gebruikt exemplaar. Als men een motorfabrikant ervan verdenkt vals te spelen zal er vervolgens een uitgebreider onderzoek volgen.
Het is echter maar de vraag in welke mate dat de FIA eventueel een doelbewuste poging om vals te spelen eventueel zal kunnen bewijzen. Bij Ferrari waren er naar verluidt aanwijzingen maar de huidige generatie power units zijn zo complex dat er niets met 100 procent zekerheid zwart op wit bewezen kon worden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}