F1 experimenteert met ‘inhaalsimulator’ bij ontwerp van circuits

De Formule 1 is bij het ontwerpen van nieuwe circuits aan het experimenteren met een zogenaamde ‘inhaalsimulator’. Dat moet er voor zorgen dat er op nieuwe circuits voldoende inhaalmogelijkheden zijn.


Het blijft een heikel punt, de inhaalmogelijkheden op zowel bestaande alsook nieuwe F1-circuits. Bij het ontwerpen van nieuwe circuits heeft de Formule 1 nu echter een nieuwe tool ter beschikking, een zogenaamde ‘inhaalsimulator’.

Binnen de Formule 1 is er de ‘Vehicle Performance Group’, een werkgroep die onder leiding staat van Pat Symonds, en die zich dus focust op onder andere het vereenvoudigen van het inhalen waardoor er tijdens de races meer spektakel zou moeten zijn.

Naast de wagens spelen uiteraard ook de circuits een belangrijke rol bij het verwezenlijken van meer inhaalmanoeuvres. Vooral bij nieuwe circuits kan er nu echter op een nieuwe tool gerekend worden: de ‘inhaalsimulator’.

“We hebben iets gemaakt dat volgens mij de allereerste ‘inhaalsimulator’ in de wereld is,” aldus Symonds op de Autosport International Show in Birmingham. “Het is uitermate complex om zoiets te doen. Het vraagt meerdere uren om een rondje te doen.”

“Het is een zeer, zeer complexe simulatie maar het heeft een correct model van de wagens, het kijkt naar de asfaltlaag, de karakteristieken van de banden enz.”

Symonds liet weten dat het ontwerp van het circuit in Hanoi, waarop vanaf 2020 de GP van Vietnam wordt verreden, het eerste circuit is dat gebruikmaakt van de ‘inhaalsimulator’. Daarnaast kan de simulator ook gebruikt worden om aanpassingen te doen aan bestaande circuits, dit om de inhaalmogelijkheden te vergroten.

“We gebruiken het nu om nieuwe circuits te ontwerpen en om naar aanpassingen te kijken bij bestaande circuits. Vietnam is het eerste circuit waar we het gebruiken. We hebben echt geleerde wat noodzakelijk is om mooie races te hebben,” besloot Symonds.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}