Het opsporen van puin door de safety car tijdens F1-races zou de veiligheid opnieuw kunnen verhogen alsook het werk makkelijker maken voor de wedstrijdleiding tijdens safety car-periodes.
Mercedes gaat het gebruik van een laserdetectiesysteem op de safety car evalueren om puin op de baan te detecteren. Het gebeurt regelmatig dat rijders klagen dat het puin niet volledig geruimd is door de marshals. Nieuwe apparatuur van autotechnologiebedrijf Luminar zou het probleem kunnen verhelpen.
Men zal gebruik maken van de zogenaamde LiDAR-scanner (Light Detection and Ranging), deze zal gemonteerd worden op de safety car en zal gedurende het seizoen 2024 geëvalueerd worden. Luminar beweert dat hun product puin kan detecteren tot een bereik van 250 meter en grotere objecten tot 500 meter.
“Ik ben blij dat we deze nieuwe samenwerking met Luminar kunnen aankondigen”, aldus Toto Wolff van Mercedes. “Ik ben onder de indruk van wat ze momenteel laten zien, hun technologie en het werk dat ze erin steken.”
“Ik ben ervan overtuigd dat dat dit verstrekkende gevolgen zal hebben voor de auto-industrie in het algemeen, we kunnen er allemaal van profiteren in de toekomst om veiliger de weg op te kunnen. Ik ben heel benieuwd wat dit allemaal teweeg kan brengen.”
Geschreven door Vincent Bogaerts