“F1 moet een goede balans vinden tussen gratis en betalend”

Met Liberty Media heeft de Formule 1 een nieuwe eigenaar die heel wat ervaring heeft in de tv-wereld. Grote vraag is of de Formule 1 nog lang ‘gratis’ te bekijken zal zijn, of zoals in steeds veel meer landen enkel betalend te bekijken zal zijn.

In sommige landen is het nu al zo dat het volledige F1-seizoen enkel ‘betalend’ te bekijken is, wanneer je ‘gratis’ kijkt ben je er beperkt tot een aantal races. Het is een trend die in steeds meer landen terug te vinden is en heel wat fans vrezen dat dit voor iedereen de toekomst zal worden.

Tijdens een enquete bleek onlangs nog dat een groot deel van de fans minder naar de Formule 1 kijkt sinds de invoering van betaal-tv. Liberty Media, dat ook eigenaar is van Telenet, zegt echter dat het niet voor het snelle gewin gaat en dat het een oplossing voor de lange termijn wil.

“Wat de televisie-arena betreft waarin wij actief zijn, denk ik dat er drie of vier mogelijkheden zijn,” aldus Chase Carey, de nieuwe grote baas van de F1 en tevens vertegenwoordiger van Liberty Media. “Traditioneel gratis, betalend, digitaal en ons eigen product. Top op zekere hoogte zijn er conflicterende belangen.”

“Economisch gezien is het interessanter wanneer je hoger op de lader komt maar langs de andere kant bereik je dan minder mensen. Ons doel is om op de lange termijn onze groei te maximaliseren, niet om op korte termijn te winnen. Ik denk dan ook dat we een juiste mix proberen te vinden tussen bereik en economische waarde die gecreëerd wordt.”

Volgens Carey zal de digitale ommekeer in de Formule 1 niet zo snel plaatsvinden als dat sommigen denken, al zijn er uiteraard wel meer platformen die gebruikt worden, wat volgens Carey ook goed is voor de partners en sponsors.

“Er bestaat geen twijfel over dat content op veel meer manieren zal aangeboden worden aan consumenten maar daar profiteert iedereen van,” besluit Carey.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}