“F1-motoren moeten het verschil blijven maken”

Bij Mercedes staan ze niet te springen voor het nieuwe F1-reglement dat vanaf 2017 zou gelden. Het is immers de bedoeling om er voor te zorgen dat de prestaties van de verschillende motoren veel dichter bij elkaar liggen.

Sinds de introductie van de nieuwe V6-turbomotoren in 2014 heeft Mercedes een aanzienlijk voordeel tegenover de andere motorleveranciers. Ferrari slaagde er de voorbije twee jaar echter in om het verschil met Mercedes aanzienlijk te verkleinen, terwijl Renault en Honda op enige afstand blijven volgen.

Met de nieuwe regels wil men de onderlinge verschillen tussen de F1-motoren echter uitvlakken. Er zou nog maar maximaal twee procent prestatieverschil tussen de motoren mogen zijn. Dat is uiteraard niet naar de zin van Mercedes.

“Het interessante dat naar boven is gekomen bij het reglement is de regel die bepaalt dat de power unit geen ‘onderscheidende factor’ meer zoud mogen zijn,” aldus Paddy Lowe tegenover ‘ESPN’. “We hadden een erg korte periode in de F1-geschiedenis waarbij er de motorbevriezing was maar dat is een anomalie. Het zit hem in de naam, er is een goede reden waarom het motorsport noemt!”

“Ik begrijp dan ook niet waarom de motor geen onderscheidende factor meer zou mogen zijn. We hebben er net voor gezorgd dat het opnieuw het geval is en dat is volgens mij volledig correct. Indien de Formule 1 een competitie van sporters en technologie is dan moet dat over alle technologie gaan en niet alleen dat klein stukje technologie dat sommige mensen graag zouden hebben,” besluit Lowe.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}