F1 op zoek naar alternatief voor gridstraffen: strafgewicht of tijdstraf?

De Formule 1 is aan het bekijken of het alternatieven kan invoeren voor de huidige gridstraffen die er momenteel zijn wanneer rijders bijvoorbeeld te veel motoronderdelen gebruiken.


Heel wat rijders lopen tijdens het seizoen tegen een gridstraf aan omdat ze het maximaal aantal te gebruiken motoronderdelen overschrijden. Jaren geleden zagen we soms zelfs gridstraffen van zestig plaatsen of meer, dit terwijl er slechts twintig gridposities zijn.

Ook nu nog wordt de startgrid maar al te vaak overhoop gegooid door gridstraffen. Bijkomend nadeel is dat de rijders die een gridstraf oplopen tijdens de kwalificatie niet volledig hun kans kunnen gaan omdat ze weten dat ze sowieso al achteraan starten.

Er wordt dan ook nagedacht over alternatieven voor de gridstraffen. Daarbij wordt er onder andere gedacht aan strafgewicht, brandstofbeperkingen of een tijdstraf. Zoals gewoonlijk in de Formule 1 zijn de meningen over de alternatieven erg verdeeld.

Red Bull-teambaas Christian Horner en Haas F1-teambaas Guenther Steiner zijn niet te vinden voor strafgewicht, onder andere omdat het in andere raceklassen volgens hen niet werkte en omdat het moeilijk is om aan de F1-fans duidelijk te maken waarom een rijder plots trager is.

Renault F1-baas Cyril Abiteboul en McLaren-baas Zak Brown zijn dan weer van mening dat een tijdstraf een mooi alternatief is. Die zou dan bijvoorbeeld tijdens een pitstop uitgevoerd kunnen worden. Zo’n maatregel is meteen ook duidelijk voor de fans.

Voorlopig valt het nog af te wachten of er daadwerkelijk een alternatief wordt ingevoerd. Tot het zover is worden de gridstraffen gewoon verder gebruikt.
a:0:{}
Vlak na de start van de GP van Rusland kregen we bij Ferrari over de boordradio te horen dat Vettel en Leclerc opnieuw van positie moesten wisselen. Leclerc gaf na afloop van de race uitleg over de teamorders bij Ferrari.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print