F1-piloten willen ‘gesloten’ cockpit tegen 2017

Het verhaal van de gesloten cockpit in de F1 gaat een nieuw hoofdstuk in. De Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) heeft immers een oproep gelanceerd om uiterlijk tegen 2017 de gesloten cockpit in de Formule 1 te introduceren.

Er wordt reeds jarenlang nagedacht over de introductie van een ‘gesloten cockpit’ in de Formule 1 maar er zijn ook heel wat technische problemen en nadelen die overwonnen moeten worden alvorens de ‘gesloten’ cockpit er in de Formule 1 zou komen.

De ‘gesloten’ cockpit staat sinds de crash en het daarop volgende overlijden van de Franse F1-piloot Jules Bianchi opnieuw nadrukkelijker op de kalender. Nadat Bianchi in juli van vorig jaar na een maandenlange strijd overleed, volgde een maand later opnieuw triestig nieuws. Justin Wilson raakte tijdens een IndyCar-race aan het hoofd gewond door brokstukken. Wilson overleed kort daarna, waardoor de FIA nog nadrukkelijker de mogelijkheden voor een gesloten cockpit ging bestuderen.

De nieuwe generatie F1-bolides waarmee tijdens het F1-seizoen 2016 wordt gereden zullen reeds aan strengere veiligheidsvereisten moeten voldoen op het vlak van het beschermen van het hoofd van de rijder. Zo moeten de zijdelingse hoofdsteunen 2 centimeter hoger zijn en moeten ze ook een kracht van 50 kilonewton weerstaan, waar dat vorig jaar slechts 15 kilonewton was.

De GPDA wil echter dat er tegen 2017 een gesloten cockpit in de Formule 1 wordt geïntroduceerd.

“Er zullen uiteraard structurele aanpassingen aan het chassis noodzakelijk zijn maar met ruim een jaar voorbereidingstijd denk ik niet dat er iemand met een technische achtergrond zich tegen zo’n verbetering van de veiligheid zal uitspreken, zeker niet gezien de recente incidenten met verwondingen aan het hoofd,” aldus voormalig F1-piloot Alexander Wurz, die eveneens voorzitter van de GPDA is. “Al de rijders, waaronder ook ikzelf, hopen dan ook dat die extra bescherming van het hoofd slechts een formaliteit is.”

“Het onderzoek van de FIA-experten is reeds erg doorgedreven en heeft reeds een duidelijke situatie naar voor gebracht,” aldus Wurz. “Volgens de rijders is het nu de tijd om die extra veiligheidsmaatregelen te introduceren tegen uiterlijk 2017.”

In het verleden zijn reeds verschillende concepten voor een ‘gesloten’ cockpit bedacht. Daarbij onder meer het onderstaande ‘halo’ concept waarbij twee stangen extra bescherming moeten bieden aan het hoofd van de rijder.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}