“F1-Straffen kunnen het equivalent worden van duikende voetballers”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner waarschuwt dat de straffen die tegenwoordig toegekend worden in de Formule 1 de rijders kunnen aanmoedigen om iemand anders van de baan te duwen.

De straffen die tijdens de GP van Oostenrijk werden toegekend aan Lando Norris en Sergio Perez blijven de gemoederen bedaren. Tijdens de aanvangsfase van de race kreeg Lando Norris een tijdstraf van vijf seconden omdat hij in bocht vijf Sergio Perez van de baan duwde en later in de race was het Perez die vijf seconden aan de broek kreeg omdat hij Charles Leclerc tot twee keer toe verplichtte om door de grindbak te ploegen. 

Christian Horner omschrijft het incident tussen Norris en Perez als een ‘racing incident.’ 

“Het incident tussen Checo en Lando, dat is racen,” zei hij. “Je gaat buitenom, je neemt het risico, vooral als je niet in de positie bent dat je voor ligt.”

“Maar ik denk dat de FIA, nadat ze die eerste straf hadden uitgedeeld, niet anders kon dan een straf uitdelen voor een soortgelijke actie met Charles.”

“Deze jongens hebben van jongs af aan in de kartsport geracet en weten dat je risico’s neemt als je langs de buitenkant gaat, zeker als je niet voor ligt.”

“Dus ja, ik denk dat de straffen een beetje hard waren en het druist een beetje in tegen de ‘laat ze racen-mantra’ die we de laatste jaren hebben gepromoot.”

Hij waarschuwt wel voor het feit dat dit rijders mogelijk uitnodigt om het systeem te gebruiken in een wiel-aan-wiel-gevecht om de concurrentie een oor aan te naaien, een beetje zoals we voetballers soms heuse duikvluchten zien maken.

  “Je wilt niet het equivalent van duikende voetballers, ik denk dat we dat moeten vermijden.”

“Ik weet dat het ongelooflijk moeilijk is, want we praten heel vaak over deze dingen, en het is moeilijk voor de racedirecteur, maar ik had wel het gevoel dat de incidenten die we wel hebben gezien misschien meer naar race-incidenten hadden kunnen leiden dan dat ze strafpunten verdienden.”

Michael Masi, de racedirecteur van de F1, overlegt geen individuele gevallen per rijder met de stewards maar hij laat wel zijn licht schijnen over de gevallen die tot een sanctie hebben geleid het voorbije weekend.

“In het eerste geval, in dat van Sergio met Lando, zat hij volledig naast Lando. Daarom is er een verplichting om de breedte van een auto tot aan de rand van de baan te laten.”

“Daarna was het hetzelfde in omgekeerde richting met Checo en bij het uitkomen van bocht vier, en daarna Checo en Charles weer bij het uitkomen van bocht zes.

“Ik zit natuurlijk niet in de kamer van de stewards om te overleggen, maar hun mening was dat in alle drie de gevallen de breedte van een auto tot aan de rand van de baan moest worden gelaten, omdat de twee auto’s naast elkaar reden.”

Maar er blijft nog stof tot discussie want tijdens de start achter de safety car ging Sergio Perez in de eerste bocht buiten de limieten van de baan en over de asfaltstrook om zo vervolgens Lando Norris te proberen inhalen. Een incident dat niet bestraft werd maar toen Lando Norris Perez in de grindbak duwde was dat wel het geval. Heeft de aanwezigheid van de grindbak misschien een invloed op de beslissingen van de stewards?

“Gravel heeft duidelijk een impact op die plaatsen, dus je zou zeggen: ja, als je het logisch bekijkt,” gaf Masi toe.

“Je moet ze allemaal op zichzelf bekijken, de karakteristieken van het circuit, enzovoort.” 

De discussie over het bestraffen van de rijders zal duidelijk aanhouden, net zoals dat ook in het voetbal het geval is bij het uitdelen van gele en rode kaarten …

Steun F1journaal.be en profiteer nog snel van de SOLDEN via onderstaande banner Sale / Solden juli 2021Sale / Solden juli 2021

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print