De FIA zal vanaf de GP van China strengere testen hanteren om te voorkomen dat teams gebruikmaken van achtervleugels die tegen hoge snelheid plooien om een snelheidsvoordeel te behalen.
De FIA liet weten dat ze beslissing namen nadat ze beelden bestudeerd hebben van de oefensessies van de GP van Australië. Een flexibele achtervleugel die onder luchtweerstand bij hoge snelheid naar achteren buigt, zou een voordeel kunnen bieden door het effect van luchtweerstand op een auto te verminderen.
“Na analyse van de beelden van de vervormingen van de achtervleugel in combinatie met de statische doorbuigingen die zijn gemeten in de FIA-garage in Melbourne, heeft de FIA geconcludeerd dat er voldoende redenen zijn om vanaf de komende Grand Prix van China een strengere test in te voeren voor de bovenste achtervleugel”, aldus de FIA in een verklaring op sociale media.
De regels werden al eens verstrengd voor het huidige seizoen. Alle auto’s die deelnamen aan de GP van Australië afgelopen weekend hebben de testen die op dat moment in voege waren succesvol doorstaan laat de FIA ook nog weten.
Vorig seizoen kreeg McLaren al te maken met een onderzoek naar aanleiding van beelden waarop te zien is dat de achtervleugels doorbuigden tijdens de GP van Azerbeidzjan. Na de analyse werd beslist dat de bolides van McLaren legaal waren. De FIA voert ook strengere tests in voor de voorvleugels van de wagens en dat vanaf de GP van Spanje, deze maatregel was al eerder beslist.