“F1-teams moeten meer samenwerken en elkaar helpen”

Volgens Franz Tost, de teambaas van Toro Rosso, is het eenvoudig. Er moet minder gediscussieerd worden, men moet meer goede beslissingen nemen en de spektakelwaarde van de Formule 1 verhogen.

Tijdens een interview met ‘Motorsport-Total.com’ geeft Franz Tost zijn visie over de Formule 1, de recente gebeurtenissen alsook de uitdagingen die de sport te wachten staan.

De discussie over de kosten in de Formule 1 is al enorm lang aan de gang en dat heeft de Formule 1 volgens de teambaas van Toro Rosso enkel aan zichzelf te danken. Volgens Tost moet er immers meer samengewerkt worden in de Formule 1, iets wat Toro Rosso vroeger erg intens deed met Red Bull, tot men er zich mee ging bemoeien.

“Wat vandaag zo duur is, zijn de ontwikkelingen. Men heeft honderd of zelfs meer personeelsleden nodig voor de aërodynamica-afdeling. Bovendien heeft men nog eens zoveel mensen nodig in de ontwerp afdeling voor de vele verbeteringen die doorheen het seizoen ontwikkelt worden,” aldus Tost tegenover ‘Motorsport-Total.com’. “Wanneer men onze sector bekijkt dan ziet men dat alle grote autoconstructeurs samenwerken. In een BMW steken bijvoorbeeld onderdelen van andere autoconstructeurs, zoals bijvoorbeeld een Peugeot-motor. Ze werken allemaal samen om de kosten te drukken.”

Het is iets dat Toro Rosso en Red Bull vroeger reeds deden. Zo reed men bij Toro Rosso jarenlang met de F1-bolide waarmee Red Bull het jaar daarvoor reed. 2008 was het laatste jaar dat Toro Rosso met de Red Bull-bolide van het jaar daarvoor reed. Het reglement werd immers zo aangepast dat ieder team voortaan zijn eigen wagen zelf moest ontwikkelen.

“Dat was ons model, een model waarmee we tot iets meer dan vijf jaar geleden hanteerden en dat hebben ze vervolgens vernield. En niet degene die er toen tegen waren bevinden zich nu in de problemen,” zegt Tost.

Volgens Franz Tost moeten de F1-teams dan ook dringend intenser gaan samenwerken alsook moet de mogelijkheid opnieuw geboden worden om met een zogenaamd ‘klantenchassis’ te rijden, iets dat tientallen jaren geleden ook al kon en meermaals gebeurde.

Tost is dan ook van mening dan er minder gediscussieerd moet worden maar dat men betere beslissingen moet nemen en de regels opnieuw eenvoudiger moet maken. Dit alles uiteraard om de sport aantrekkelijker te maken voor de fans. De komst van de Formule 1 moet opnieuw het hoogtepunt in het jaar worden van de autosportfans.

“Men moet de regels eenvoudiger maken en minder discussiëren,” aldus Tost. “De Formule 1 komt telkens maar één keer per jaar in een land. Men moet er voor zorgen dat de mensen het gevoel krijgen ‘ik moet er absoluut bijzijn, het is het hoogtepunt van het jaar’.”

Volgens tost is dat net het probleem. Tijdens de vele meetings van de zogenaamd ‘Strategische Groep’ van de Formule 1 wordt daarover niet gesproken …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}