F1-teams wacht tijdens GP van Bahrein een moeilijke strategische keuze: “Niemand wil dat riskeren!”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Pirelli-motorsportbaas Mario Isola wacht de teams een bijzonder moeilijke en uitdagende strategische keuze voor de GP van Bahrein en dan in het bijzonder wat het aantal pitstops en de gebruikte bandencompounds betreft.

“De driestopper is op papier niet zoveel trager dan een tweestopper, het is erg close en aan de finish zal het niet veel verschil uitmaken,” blikt Isola vooruit naar de race.

“Niemand wil uiteraard een éénstopper doen en het risico nemen dat er iets misloopt tijdens een pitstop maar de totale racetijd met een driestopper en tweestopper zit zeer, zeer dicht bij elkaar terwijl de éénstopper niet echt handig is want het is zo’n zeven tot acht seconden trager dan een tweestopper.

“Je wil niet dat je een strategie kiest waarbij je in de fout gaat op het vlak van bandendegradatie, dan is het zelfs trager dan een driestopper.”

“Wanneer je beslist om voor een strategie met drie pitstops te gaan dan denk ik dat zacht-hard-zacht-zacht de beste keuze is want met een lichtere wagen kan je beter de bandendegradatie van de achterbanden tijdens de race managen, het baanoppervlak zal ook evolueren.”

“Dus wanneer je de zachte band tegen het einde van de race gebruikt, met een lichtere wagen en betere omstandigheden op de baan dan is het beter om de bandendegradatie te managen.”

“De delta tussen de zachte en medium band is 1,2 seconde, tussen medium en hard is het 0,3 seconde, dus dat betekent 1,5 seconde tussen hard en zacht, dat is erg veel.”

“Wanneer je op de harde bandencompound start en je bevindt je vooraan dan zijn er mogelijkheden om in te halen, wanneer je dan je positie verliest.”

“Het is een mogelijkheid voor de rijders die achteraan starten want je start met een tragere compound maar je ben consistenter. Misschien vind je een manier om verkeer te vermijden maar vooraan starten op de harde band is volgens mij niet de juiste beslissing.”