F1-teams zijn geen toppers op lijst van ‘meest waardevolle sportmerken’

Ieder jaar maakt Forbes lijstjes en daarbij is er ook het lijstje van ‘meest waardevolle sportmerk’. Forbes publiceerde haar lijst voor 2013 en daarbij behoren de F1-teams zeker en vast niet tot de toppers.
image
De Formule 1 is een wereld waarin alles draait rond naam en faam, geld en macht. Maar op het vlak van ‘meest waardevolle sportmerken’ daarin moeten de F1-teams duidelijk hun meerdere erkennen in heel wat andere sportteams.

Het Amerikaanse magazine Forbes publiceerde haar top 50 met de meest waardevolle sportmerken in 2013. Daarbij onderzoekt Forbes teams uit de Formule 1, de Nascar-competitie en de voetbalwereld. Maar het bekijkt uiteraard ook de teams uit de eigen Amerikaanse competities: hockey, basketbal, basebal en American football.

Daarbij spelen vooral de opbrengsten die de teams halen uit hun activiteiten, sponsordeals, tv-deals, enz. een belangrijke rol. Er wordt dus veel minder gekeken naar de sportieve prestaties op zich. Volgens Forbes is voetbalclub Real Madrid momenteel het meest waardevolle sportmerk ter wereld, vorig jaar was dat nog Manchester United.

Op de lijst staan slechts twee F1-teams. Ferrari staat op de 21ste plaats en McLaren haalt nog net de top 50 met een 47ste plaats. Volgens Forbes verdient Ferrari jaarlijks minstens 250 miljoen dollar via sponsordeals met Philip Morris (Marlboro), Shell en Santander.

De top 10:
1. Real Madrid – 3,3 miljard dollar
2. Manchester United – 3,17 miljard dollar
3. FC Barcelona – 2,6 miljard dollar
4. New York Yankees – 2,3 miljard dollar
5. Dallas Cowboys – 2,1 miljard dollar
6. New England Patriots – 1,64 miljard dollar
7. Los Angeles Dodgers – 1,62 miljard dollar
8. Washington Redskins – 1,6 miljard dollar
9. New York Giants – 1,47 miljard dollar
10. Arsenal – 1,33 miljard dollar

21. Ferrari – 1,15 miljard dollar

47. McLaren: 800 miljoen dollar

Klik hier om de volledige top 50 van Forbes te bekijken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}