Volgens Fernando Alonso is het nodig dat er een definitieve oplossing gezocht wordt voor een gevaarlijke bocht op het circuit in Melbourne nadat hij zondag van de baan ging.
Het werd afgelopen zondag een incidentrijke race in Albert Park, mede door de regen die er nog voor de start viel. Fernando Alonso was een van de zes slachtoffers in totaal toen hij in bocht zes met een wiel in het grind terechtkwam en vervolgens achterwaarts de muur in ging.
Op het moment van de crash reed Alonso op een tiende plaats en de tweevoudige wereldkampioen denkt dat grind dat door andere rijders op de baan werd achtergelaten, een rol gespeeld heeft in zijn crash.
Tijdens de wintermaanden werden er aanpassingen gedaan aan de bewuste bocht zes en het hele weekend bleek het feit dat de grindbak heel kort bij het circuit komt een probleem. De eerste oefensessie moest onderbroken worden om de baan met een borstelwagen schoon te maken en tijdens de kwalificaties beschadigde onder meer Kimi Antonelli er de bodem van zijn Mercedes.
Een aantal jaren geleden kreeg het circuit een grondige opknapbeurt en werd de hoge snelheids rechts-links-combinatie geïntroduceerd in bocht zes. In 2023 crashte Alex Albon er met zijn Williams en vorig jaar was het George Russell die tijdens de slotfase van de race er hard van de baan ging.
De toenmalige racedirecteur Niels Wittich schreef in zijn eindrapport na de race dat er aandacht besteed moest worden aan bocht zes. De organisatoren gingen aan de slag en zo werd de strook kunstgras verwijderd en werd er een betonnen berm van een halve meter toegevoegd, maar dat is volgens Alonso niet genoeg.
“Ik denk niet dat ik buiten de baan was of dat ik de auto op een andere racelijn zette dan in elke andere ronde daarvoor”, zei Alonso over zijn crash. “Ik vond gewoon veel grind op dat moment waar ik de achterband neerzette en ik verloor de auto. Daar was ik verbaasd over.”
“Het ontwerp van bocht 6 is waarschijnlijk niet het beste, het brengt grind naar de baan en niet er vanaf. Maar het was voor iedereen hetzelfde. Een foutje vandaag en over vijf dagen bij de Grand Prix van China hebben we een nieuwe kans.”
Op de vraag van ‘RacingNews365’ of er nog meer nagedacht moet worden over bocht 6, antwoordde hij: “Ja, ik denk het wel. We hadden veel beschadigde auto’s. Ik denk dat Antonelli daar in de kwalificatie de vloer heeft vernield.”
“We zouden nooit een bocht moeten hebben waar het grind de baan op gaat, want dat is een gevaar voor rijders, marshals, iedereen. Dus dat is prioriteit nummer één. Ik denk dat bocht 6 een beetje moet worden aangepast.”