Volgens senior performance engineer Jock Clear heeft Ferrari na een grondig onderzoek waarschijnlijk de oorzaak van haar ‘stuiterprobleem’ met de SF-24 gevonden.
Tijdens het seizoen werd Ferrari meermaals geconfronteerd met het stuiteren van haar wagen, zeker nadat het in Barcelona een grote upgrade op de SF-24 introduceerde. Ferrari viel daardoor terug in de pikorde en het ondervond steeds vaker problemen met nieuwe updates op de wagen.
Ferrari startte een onderzoek naar de oorzaak van haar problemen en volgens Jock Clear heeft Ferrari die oorzaak nu gevonden. Een deel van die oorzaak valt toe te schrijve aan de huidige complexe regels met betrekking tot het grond-effect.
“Je bent nooit volledig zeker maar ik denk dat we een duidelijk beeld hebben van hoe iedereen zijn ontwikkeling gaat,” aldus Clear tegenover ‘Motorsport.com’.
“Maar je vraagt waarschijnlijk dezelfde vraag aan andere teams. Zijn jullie de weg kwijt? en zeker na Spanje hadden we niet het gevoel dat we de weg kwijt waren maar er was een anomalie tussen wat er in de windtunnel gebeurde en wat we op het circuit zagen, dat moesten we zien op te lossen.”
“Dat is gewoon een proces, wanneer je anomalie ziet dan moet je dat zien op te lossen, je moet het proberen begrijpen en dan opnieuw het circuit opgaan.”
“En ik denk sinds we het begrijpen, dat we terug de baan op gaan, we moeten gewoon onze ogen openhouden voor de volgende anomalie. Dat zal immers anders zijn, dat is immers het proces waarin we ons nu bevinden.”
“Het is niet zo dat de ene keer de ontwikkeling werkt en de andere keer niet: het ontwikkelingsproces is nu eenmaal dat je iedere week iets nieuw probeert.”
“We hebben er vertrouwen in dat ons proces werkt, dat we alles overwinning. We moeten gewoon wachten tot de volgende bananenschil waarover je uitglijdt.”
Volgens Clear is het met de huidige generatie wagens, die bekend staan voor hun ‘grond-effect’, is het moeilijk om wat er zich op het circuit afspeelt te repliceren in de windtunnel. Het gestuiter op het circuit valt niet makkelijk te repliceren in de windtunnel.
“Sinds de introductie van deze wagens met grond-effect zijn er enkele uitdagingen bijgekomen. Om het simpel te zeggen, wanneer de wagen erg ver van de vloer verwijderd is, en de vloer genereert niet enorm veel downforce, dan is de windtunnel redelijk accuraat.”
“Maar van zodra je over een kerbstone rijdt en wat er dan gebeurt wanneer je stuitert, dat kun je in een windtunnel niet repliceren.”
“We kunnen uiteraard de wagen laten stuiteren maar dan is de data een rommeltje. Maar ook al lijkt de data een rommeltje, het is de rijder die ermee moet rijden.”
“Er is een bepaalde correlatie tussen de windtunnel en het circuit, het is echter moeilijk om er 100 procent vertrouwen in te kunnen hebben.”
“Je gaat altijd anomalieën hebben en met het grond-effect zijn de anomalieën groter omdat de afstand tot de grond belangrijker is.”