Ferrari heeft voor het derde jaar op rij de 24u van Le Mans gewonnen. De wagen met startnummer 83, waarbij Yifei Ye, Philip Hanson en Robert Kubica achter het stuur zaten, won de legendarische race.
In 2023 en 2024 won Ferrari de 24u van Le Mans met een fabriekswagen, toen met startnummers 50 en 51, maar deze keer was het de wagen met startnummer 83, weliswaar geen fabriekswagen, die de 24u van Le Mans wist te winnen. De Porsche met startnummer 6 en de Ferrari met startnummer 51 vervolledigden het podium.
Cadillac was met twee wagens op de eerste twee plaatsen op de startgrid terug te vinden maar al snel bleek dat ze zouden terugvallen. De Porsche #5 nam de leiding over maar bij Ferrari beschikte men duidelijk over een betere racesnelheid. Opvallend was dat de drie wagens van Ferrari zich niet goed gekwalificeerd hadden maar al snel maakten ze plaatsen goed.
Net als de Ferrari’s kende ook de Porsche met startnummer 6 een goede racepace, dat was nodig want de Porsche met startnummer 6 was gediskwalificeerd en moest achteraan starten.
Aanvankelijk leek de Ferrari met startnummer 51 over de beste kaarten voor de overwinning te beschikken maar Alessandro Pier Guidi spinde bij het in de pitlane rijden. Pier Guidi kwam in het grind terecht maar kon gelukkig wel doorrijden. Er werd echter kostbare tijd verloren en uiteindelijk won de ‘klanten-Ferrari’ van Robert Kubica Yifei Ye en Philip Hanson.
Onze landgenoot Laurens Vanthoor, Estre en Campbell finishten met de Porsche #6 als tweede, voor de ‘fabrieks-Ferrari’ van Guidi, Calado en Giovinazzi.
Ferrari mag zich voor het derde jaar op rij de winnaar noemen van de 24 uur van Le Mans. In 2023 won de #51 auto, vorig jaar de #50 en in 2025 is het raak voor de #83 auto. De auto, bestuurd door Yifei Ye, Philip Hanson en Robert Kubica, is echter geen fabrieksteam van de Scuderia, maar rijdt wel onder de naam van de Italiaanse renstal. Ook de #6 Porsche Penske en de #51 Ferrari gaan mee naar het podium op het Circuit de la Sarthe.
Met twee Cadillacs vooraan het veld werd er 24 uur geleden gestart aan de iconische race, maar heel lang konden ze niet genieten van die posities. De #5 Porsche nam de leiding over, maar het was al snel duidelijk dat Ferrari de beste pace had. De drie Italiaanse auto’s hadden zich niet al te goed gekwalificeerd, maar stormden door het veld naar voren. Dat moest ook worden gezegd van de #6 Porsche Penske, die vanaf de laatste startpositie moest komen na een diskwalificatie in de kwalificatie.
In een race die vrij rustig en droog verliep, bleek het uiteindelijk te gaan tussen de drie Ferrari’s en de Porsche Penske. De #51 Ferrari had de beste papieren in handen, ware het niet dat Alessandro Pier Guidi spinde bij het ingaan van de pitstraat. Hij kwam in het grind terecht, wist er toch nog uit te komen, maar daarna liep die auto achter de feiten aan.