Ferrari-teambaas: “Eenstopper was geen gek idee”

Volgens Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, was het geen gek idee om Sebastian Vettel op een eenstopper te zetten als strategie.

Ferrari probeerde Sebastian Vettel via een eenstopper een inhaalrace te laten maken en dat leek goed uit te draaien. De Duitser reed na een sterke race in derde positie en had uitzicht op een podiumplaats toen hij plots rechts achteraan een klapband kreeg.

Volgens heel wat mensen de schuld van Ferrari en Vettel omdat ze een risico aangegaan waren door op een eenstopper te gaan en met de tweede set banden te veel ronden te willen afleggen. Maar dat klopt volgens Maurizio Arrivabene niet.

De band van Sebastian Vettel begaf het toen er zo’n 27 ronden mee gereden was, dit terwijl Pirelli voorspeld had dat er 40 ronden mee afgewerkt konden worden. Pirelli probeerde nadien wel om die 40 ronden te nuanceren.

“Het was van in het begin onze strategie, ons plan A van voor aanvang van de race,” zei Arrivabene. “Om exact 11u ’s ochtends besloten we dat. Normaal, wanneer je een vergadering houdt over de strategie, dan baseer je je op de data waarover je beschikt.”

Daarmee verwijst Arrivabene onder meer naar het feit dat Pirelli had gezegd dat de band voor zo’n veertig ronden zou meegaan.

“De strategie was absoluut juist, een eenstopper. Ik wil duidelijk stellen dat we onze strategie gebaseerd hebben op de data waarover we beschikten.”

“Uiteraard was Seb teleurgesteld. Wanneer je je anderhalve ronde van een podiumplaats bevindt en je verliest dat dan plots, uiteraard ben je dan teleurgesteld. De strategie wordt normaal, zelfs wanneer die agressief is, gebaseerd op de duidelijke data waarover je beschikt. Je bent dan ook niet zo gek dat je risico’s gaat nemen die ten koste van de rijder kunnen gaan, toch niet wanneer je duidelijke data hebt. Dat is onze job.”

Volgens de Ferrari-teambaas heeft Pirelli ook niet gewaarschuwd dat de strategie een te groot risico was, niet voor de race en niet tijdens de race.

“Wij, en ook alle andere teams, hebben een ingenieur van Pirelli bij ons. Wat denk je dat die ingenieur doet? Hij zit daar niet wat kauwgom te eten. Hij is daar om de banden te controleren, om de runs te controleren die je doet en om data aan het team te geven.”

“We kregen geen enkele waarschuwing, ik kan jullie dat op papier tonen. We hebben onze ingenieur die de banden controleert om zeker te zijn.”

Arrivabene wil echter niet in een woordenoorlog met Pirelli terechtkomen.

“Ik wil geen woordenwisseling starten waarbij Maurizio iets over Pirelli zei en Pirelli vervolgens iets over Ferrari zei, enz. enz. De race is voorbije. Ik begrijp waarom Seb zo teleurgesteld was, maar dat is het nu eenmaal. Ik wil geen gevecht beginnen want dat is niet het geval. Dat is mijn visie,” besluit Arrivabene.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}