Ferrari wil onder voorwaarden dan toch akkoord gaan met ‘motorbevriezing’

Nadat Ferrari eerder tegen een zogenaamde ‘motorbevriezing’ was lijken de Italianen nu dan toch onder voorwaarden in te willen stemmen met een geplande motorbevriezing gedurende drie jaar.


Nadat Honda besliste om eind 2021 de F1 te verlaten liet Red Bull Racing verstaan ook graag na 2021 nog met de Honda-motoren te willen blijven rijden. Red Bull zou de F1-motorafdeling van Honda willen overnemen maar om de kosten te drukken zou er wel een motorbevriezing ingevoerd moeten worden.

Ferrari leek daar niet in te willen meegaan, begrijpelijk gezien hun achterstand met hun huidige motor maar de Italianen lijken ondertussen te zijn bijgedraaid.

“Wat we gezegd hebben is dat er al regels zijn die op een bepaalde manier Red Bull van een oplossing voorzien. Ze kunnen door een andere fabrikant van motoren voorzien worden, dat is een feit,” vertelde Mattia Binotto op vrijdag in Bahrein.

“We begrijpen ook hun intentie om de Honda-motoren ook in de toekomst te blijven gebruiken. We hebben de voorbije dagen gesprekken gehad met de F1 en de FIA. Als Ferrari zijnde begrijpen we de situatie.”

“We steunen het idee om de doorontwikkeling op motorisch vlak te bevriezen en dat door met de motorische onderwerpen te anticiperen en alles één jaar te vervroegen naar 2025.”

Concreet zou het er dus op neerkomen dat het nieuwe motorreglement dat gepland stond om in 2026 ingevoerd te worden met een jaar vervroegd zou worden. Binotto benadrukte ook nogmaals dat Ferrari niet voor de eerste keer in het belang van de sport dergelijke beslissing neemt.

“Het is niet de eerste keer dat Ferrari op het vlak van het erkennen van de situatie en het begrijpen van de situatie verantwoord optreedt,” aldus Binotto.

Belangrijk zou echter wel zijn dat de prestaties van de verschillende motoren tegen 2022 ongeveer gelijkaardig zouden moeten zijn, iets waaraan volgens Binotto wordt gewerkt.

“De gesprekken met de FIA en de F1 zijn bezig aangezien je op een bepaalde manier er voor moet zorgen dat er een mechanisme van motorconvergentie hebt als er een fabrikant op het vlak van performance echt achterop loopt,” aldus Binotto.

“Je gaat tussen de motorfabrikanten immers een bevriezing voor drie jaar invoeren. Op dat vlak zullen de details belangrijk zijn.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}