FIA bevestigt achterpoortje in het motorenreglement

De FIA heeft te kennen gegeven dat er wel degelijk een achterpoortje in het motorenreglement van de Formule 1 is waarvan de motorenfabrikanten Ferrari en Renault gebruik kunnen maken.

In december schreven we reeds dat er mogelijk een achterpoortje was gevonden in het motorenreglement dat Ferrari en Renault zouden kunnen gebruiken om hun achterstand op Mercedes te verkleinen (Lees: Achterpoortje voor motorbevriezing gevonden?). Het was enkel nog wachten op een officiële reactie van de FIA en die is er nu uiteindelijk gekomen.

Bij Renault en Ferrari ijverden ze de voorbije maanden intensief voor een op zijn minst gedeeltelijke opheffing van de motorbevriezing zodat ze de kans zouden krijgen om de kloof met Mercedes enigszins te dichten. Mercedes hield het been echter stijf waardoor die opheffing er niet komt, maar ze lijken wel een andere mogelijkheid te krijgen.

Ieder F1-seizoen moeten de motorleveranciers hun F1-motor laten homologeren, waarna de motorbevriezing in werking treedt. Er werd steeds vanuit gegaan dat dit uiterlijk tegen 28 februari moest gebeuren, maar nergens in het reglement staat er een concrete datum vermeld. Er staat enkel in het reglement dat slechts één motor gehomologeerd mag worden tijdens een seizoen.

De FIA kwam tijdens de kerstperiode met een schrijven gericht aan de teams dat de situatie moet verduidelijken. De FIA stelt de datum voor homologatie van de Honda-motor op 28 februari 2015 zal liggen , aangezien ook vorig jaar de datum 28 februari was. Het lijkt de FIA een “faire oplossing die in lijn ligt met vorig jaar”.

Maar er is goed nieuws voor de andere motorleveranciers. De FIA bevestigde immers dat er geen concrete datum voor homologatie in het reglement staat en dat er dus ruimte is voor het aanpassen en upgraden van de motor. Wanneer een motorleverancier zich houdt aan de in 2014 gehomologeerde versie van de motor dan zijn er immers 32 onderdelen die doorheen het seizoen aangepast mogen worden. De FIA stipuleerde deze onderdelen heel nauwkeurig en op dat vlak kunnen Renault en Ferrari dus proberen om de kloof met Mercedes enigszins te dichten, al mag uiteraard ook Mercedes gebruikmaken van dat achterpoortje.

De basis voor het bepalen van die onderdelen ligt bij de motor van 2014 en daar wringt meteen ook het schoentje voor Honda. De Japanse motorfabrikant zal die 32 onderdelen immers niet doorheen het seizoen kunnen upgraden.

De andere motorleveranciers kunnen theoretisch zelfs een nieuwe motor laten homologeren ergens in de loop van het F1-seizoen 2015 en die vervolgens inzetten. Er is in het reglement immers enkel sprake van het feit dat er slechts één motor gehomologeerd mag worden. Theoretisch kan het F1-seizoen 2015 dus gestart worden met een ‘oude’ motor uit 2014 waarvan enkele onderdelen aangepast worden, om vervolgens later tijdens het seizoen een 2015-specificatie in te zetten.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print