FIA deelt vrijdag beslissing mee omtrent bandentest

Nadat Mercedes en Pirelli vandaag hun volledige versie van het verhaal rondom de bandentest hebben kunnen geven, neemt de FIA tegen vrijdag een besluit over eventuele uit te delen straffen.
image
De FIA begon meteen met de bevestiging dat zij geen toestemming hadden gegeven aan Mercedes om de test uit te voeren, nadat Mercedes enkel informeel toenadering te rade was geweest bij de internationale autosportbond, en dat ook koersdirecteur Charlie Whiting niet bevoegd was om toestemming te verlenen.

Mercedes verdedigde zich door te stellen dat niet alleen Charlie Whiting zijn goedkeuring had gegeven, maar ook de raadgevers van de FIA. Volgens Mercedes moeten zij ook helemaal geen verantwoording afleggen, daar de test naar eigen zeggen werd uitgevoerd door Pirelli zelf. Nochtans gaf Mercedes-rijder Nico Rosberg enkele weken geleden letterlijk toe dat ze wel degelijk met de wagen hadden gereden tijdens de test, en dat ze goed genoeg wisten met welke banden ze aan het rijden waren.

Ook Ferrari, dat samen met Red Bull officieel klacht neerlegde, werd bij de hele zaak betrokken. De Scuderia had na de GP van Bahrein een gelijkaardige test uitgevoerd, ware het wel met de 2011-specificatie van de wagen. Mercedes stelde dat de wagen uit 2011 in grote lijnen gelijklopend is aan die van 2013. Ferrari had, in tegenstelling tot Mercedes, echter zelf het Circuit de Catalunya afgehuurd. Mercedes meent dat als zij de regels van de FIA hebben overtreden, Ferrari dat ook heeft gedaan.

Mercedes-vertegenwoordiger Paul Harris bevestigde nogmaals dat zijn team zeker wilde zijn dat ze de regels niet zouden overtreden, en daarom meermaals contact opnamen met Charlie Whiting.

In de namiddag kwam bandenleverancier Pirelli nog aan het woord. Pirelli koos meteen de harde aanpak door te zeggen dat zij niet kunnen worden gesanctioneerd, aangezien zij onafhankelijk opereren in de Formule 1. Ook stelde Pirelli dat ze Mercedes niet gevraagd hadden om hun recentste wagen mee te brengen. Ook moest een e-mail uit 2012 bewijzen dat alle teams werden aangesproken over de mogelijkheid van een bandentest. De FIA reageerde door te zeggen dat Pirelli als bandenleverancier een contract heeft, en dit ook dienen na te komen.

Ten slotte nam Mercedes nog even het woord. Volgens het team uit Brackley zou de FIA enkel een waarschuwing moeten geven, en er kwam een voorstel om de Young Driver Test in Silverstone over te slaan, om zo een eventueel voordeel ten opzichte van de andere teams uit te wissen.

De FIA gaat zich nu beraden over alle verklaringen, en deelt op vrijdag mee wat de beslissing is, en of er eventuele sancties zullen volgen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}